Hoppa till huvudinnehållet

CH209V RAMP-kurs 1: Riskbedömning av arbetsrelaterade skador med RAMP I 2,5 hp

I RAMP-kurs 1: Riskbedömning av arbetsrelaterade skador med RAMP I, får du en översikt över hela RAMP-verktyget och lär dig att identifiera och bedöma belastningsergonomiska risker med hjälp av den första modulen i RAMP-verktyget (RAMP I).

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande

Anmälningskod

10062

Rubriker med innehåll från kursplan CH209V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av ett två-timmars seminarie per vecka på dagtid. Det krävs närvaro vid seminarieföreläsningarna och aktivt deltagande i diskussioner av dessa samt av det video- och skriftliga material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet ingår t.ex demonstrationer av appar och instrument samt filmer för tillämpning av RAMP I-verktyget. Förutom seminarierna inkluderar kursen litteraturstudier och fyra inlämningsuppgifter.

Kursinnehåll

I  kursen ”Riskbedömning av arbetsrelaterade skador med RAMP I,”  får studenten  en översikt över hela RAMP-verktyget och lär sig att identifiera och bedöma belastningsergonomiska risker med hjälp av den första modulen i RAMP-verktyget (RAMP I).

Kursinnehållet ges i olika moduler med fokus på:

  • Belastningsskador, 
  • RAMP I-verktyget, 
  • Bedömning och exempel från livsmedelsindustrin, 
  • Bedömning och exempel från logistikindustrin,
  • Diskussioner och reflektioner, bland annat av en forskningsartikel 

Kursen ges på distans.

På kursseminarierna och för inlämningsuppgifterna är kursspråket svenska. En del av kursmaterialet, inklusive videos och självrättande uppgifter är på engelska.

Lärandemål

I denna, den första RAMP-kursen, är det övergripande målet att studenten skaffar sig en överblick över riskhanteringsverktyget RAMP och hur var och en av de fyra modulerna i RAMP-verktyget ska tillämpas. Dessutom är det att studenten får praktisk träning i att utföra riskbedömningar med RAMP I-modulen och lär sig hur man tolkar resultaten, samt hur man går tillväga i riskhanteringsprocessen.

Efter att ha klarat kursen ska studenten:

  1. ha förvärvat och kunna uttrycka grundläggande kunskap om belastningsskadors riskfaktorer, ett urval riskbedömningsmetoder samt skador relaterade till manuell hantering och deras konsekvenser för individer, organisationer och samhället 
  2. kunna identifiera riskfaktorer för utvecklandet av belastningsskador vid manuell hantering på arbetsplatser
  3. kunna utföra riskbedömningar av belastningsskaderisker med RAMP I
  4. känna till hur man tolkar bedömningsresultaten och hur man utvecklar risksänkande åtgärder och handlingsplaner (t ex med hjälp av RAMP:s Resultatmodul och Åtgärdsmodul)
  5. kunna fatta välgrundade beslut om hur man ska gå vidare med riskhanteringsprocessen när belastningsskaderisker identifierats

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Totalt 120 hp inom något av de tre ämnesområdena teknikvetenskap, naturvetenskap eller medicinsk vetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/Engelska 6.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ges under kursen

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Lärandemål 1 examineras genom ÖVN1, INL1 och SEM1.

Lärandemål 2 examineras genom ÖVN1 och SEM1.

Lärandemål 3 examineras genom ÖVN1.

Lärandemål 4 examineras genom ÖVN1 och SEM1.

Lärandemål 5 examineras genom ÖVN1, SEM1 och INL1

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

De tre livslångt-lärande-kurserna om RAMP-metoden, CH209V, CH210V och CH211V ges direkt efter varandra.

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Övrig information

Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.