Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

CM202V Medicinsk bildsegmentering 3,0 hp

Welcome to the course CM2002 Artificial Intelligence within Biomedical Engineering and Health Systems ! During this course you will experience various aspects of current, emerging and future healthcare challenges and trends, learn how to develop innovative technical solutions and recognise business opportunities. Various activities include but not limited to lectures, team collaboration, oral presentations, study visits, problem based learning seminars, practical hands on training  and collaborative project work. By the end of this course, you will have relevant knowledge on how new technologies can tackle future challenges in healthcare, appreciate the benefits, but also understand the barriers and risks associated with the implementation of the innovative solution. The content of the course is also part of the Professional development in the form of life-long learning to be offered to innovators and entrepreneurs, healthcare professionals, medical engineers and policy makers.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande

Anmälningskod

10085

Rubriker med innehåll från kursplan CM202V (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Voxelbaserad bildsegmentering
  • Grafbaserad bildsegmentering
  • Konturbaserad bildsegmentering
  • Modellbaserad bildsegmentering
  • Bildsegmentering med djuplärning

Kursen består av föreläsningar, laborationer, matematiska övningar och tentamen. Deltagarna kombinerar grundläggande och avancerade mjukvarubibliotek för bildregistrering i Python, inklusive scipy, numpy, SimpleITK, scikit-image m m. Några specifika laborationer använder MATLAB och Mialab, en bildsegmentering vertyg utveklat på KTH. Kursen innehåller också introduktionslaborationer för studenter med programmeringserfarenhet men utan erfarenhet i Python.

Lärandemål

Bildsegmentering används för att identifiera relevanta regioner i bilder. Bildsegmentering är viktig för diagnostik och behandling av olika sjukdomar. Kursen omfattar begrepp, teorier och de mest använda metoderna inom bildsegmentering. Kursen är inriktad på att lösa medicinskt relevanta problem.

Efter genomförd kurs ska deltagaren kunna:

  • Förstå de viktigaste problemen och utmaningarna inom bildsegmentering
  • Beskriva huvudprinciperna och metoderna och de viktigaste skillnaderna mellan dem
  • Sammanfatta fördelarna och nackdelarna och tillämpningsområdet för olika metoder
  • Identifiera och förstå den matematiska teorin bakom de mest använda metoderna
  • Utveckla och systematiskt utvärdera olika metoder för att lösa förenklade problem
  • Analysera effekten av olika parametrar hos metoderna i särskilda situationer
  • Förklara den föreslagna strategin för att lösa specifika problem

för att:

  • förstå det fullständiga arbetsflödet för att använda beräkningsverktyg för bildsegmentering i ett medicinskt sammanhang
  • kunna implementera beräkningslösningar i bildsegmentering till medicinskt relevanta problem
  • ha en bred kunskapsbas som kan underlätta att förstå litteratur inom området

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen i Medicinsk teknik, Teknisk fysik, Elektroteknik, Datateknik eller motsvarande. Minst 6hp inom programmering.  Engelska B/Engelska 6.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationer och övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen , 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Medicinsk teknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Rodrigo Moreno (rodmore@kth.se)

Övrig information

Överlappande kurs: HL2027, delvis överlappande

Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.