Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DD2302 Cybersäkerhetsingenjörens roll i samhället 5,0 hp

Programsammanhallande kurs for TCYSM. 

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2022 cybsam22 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2022-08-29 - 2024-06-03
Perioder

HT 2022: P1 (0,3 hp), P2 (0,2 hp)

VT 2023: P3 (0,3 hp), P4 (0,2 hp)

HT 2023: P1 (3,3 hp), P2 (0,2 hp)

VT 2024: P3 (0,3 hp), P4 (0,2 hp)

Studietakt

10%

Anmälningskod

51471

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Valbar för TCYSM och studenter i årskurs 3.

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DD2302 (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan DD2302 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen sträcker sig över två år, dvs åtta perioder. Varje period har ett temaarbete som omfattar olika ämnen som alla studenterna arbetar med samtidigt. Arbetet består av instuderingsmaterial och/eller föreläsningar kring en frågeställning. Det redovisas i form av en skriftlig inlämningsuppgift och/eller muntlig redovisning och/eller aktivt seminariedeltagande. Ämnen som behandlas är bland annat: 

  • vetenskapliga metoder inom cybersäkerhet,
  • jämställdhet, mångfald, och lika villkor,
  • hållbarhet,
  • etiska dilemman (exempelvis offensiv säkerhet, balansen mellan personlig integritet och övervakning och hur identifierade sårbarheter bör kommuniceras med omvärlden.)
  • yrkesliv, och
  • reflektion över studierna.  

Utöver detta finns ett kursmoment som studenterna kan välja att genomföra vid valfritt tillfälle (under terminstid). Detta moment behandlar vetenskapsteori och vetenskaplig metodik inom cybersäkerhetsområdet inklusive deras relation till olika aspekter av ämnena ovan. Detta moment redovisas i form av en inlämningsuppgift och aktivt seminariedeltagande.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • analysera och diskutera hur användning och utveckling av digitala system och i synnerhet dessa systems säkerhet påverkar och påverkas av social, ekonomisk, miljömässig, arbetsmiljömässig och etisk hållbarhet samt mångfald, jämlikhet och lika rättigheter
  • bedöma, analysera, och diskutera kvalitetet i, samt etiska aspekter av, kunskapsgenerering relaterat till digitala system och i synnerhet dessa systems säkerhet
  • relatera de olika delarna av vetenskaplig metod, hur de förhåller sig till varandra, bidrar och inte bidrar till vetenskaplighet inom säkerhet
  • kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studiesituationen, sin kompetens i relation till utbildningens mål och den framtida yrkesrollen samt sin förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap
  • planera och utföra uppgifter inom givna tidsramar och tillgängliga resurser
  • skriva korta, tydliga och argumenterande texter baserat på egen analys såväl som givet material

i syfte att:

  • kunna kommunicera och förklara risker och nyttor med säkerhet (och brist därav) i digitala system i samhället för personer utan expertkunskap inom cybersäkerhet
  • förstå externa konsekvenser av sitt eget handlande relaterat till säkerhet (och brist därav) i digitala system och därigenom agera ansvarsfullt
  • få ut maximalt av utbildningen och yrkeslivet i ett långsiktigt perspektiv
  • påverka programmets utveckling.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INLA - Seminarier och inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • UPP1 - Muntliga och skriftliga uppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • UPP2 - Muntliga och skriftliga uppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande vid samtliga obligatoriska träffar.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Överlappar med DD2303 och DA2215. 

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex