Begrepp inom objektorienterad programmering:klass, attribut, metod, objekt, arv, polymorfism, abstrakta datatyper.Objektorienterad analys, modellering och design: principiella tillvägagångssätt,exempel på notationer, standarder, kriterier och principer för god design ochrobust programuppbyggnad.Klient-server-programmering. Designmönster.Testning av objektorienterade program: typer av fel, felhantering, val av testdata och testprocedurer.Kursens programspråk är Java.
DD235V Objektorienterad programmering, analys och design, Java 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2011
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att -- ge kännedom om principerna och begreppen inom objektorienterad programmering och design -- ge kännedom om metoder för att utveckla objektorienterade program -- ge färdighet i objektorienterad programmeringför att studenterna ska kunna tillämpa objektorienterade metoder vid design och implementation av moderna programsystem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska och engelska) krävs.
Rekommenderade förkunskaper
Grundkunskaper i Java eller C eller C++ och i algoritmer och datastrukturer, motsvarande kurserna 2D4112 och 2D4117
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.