I denna kurs tillämpar studenterna sina kunskaper och färdigheter inom cybersäkerhet på konkreta scenarier och system. I ett mindre grupprojekt övar studenterna systemanalys, design, utveckling och bedömning av lösningar ur ett säkerhetsperspektiv genom problembaserat lärande.
DD2394 Projekt i cybersäkerhet 1,5 hp
Projektarbete i cybersäkerhet. Samläses med DD2391 Cybersäkerhet översiktskurs (DD2391 motsvarar DD2395 plus DD2394)
Information per kursomgång
Information för HT 2024 cybproj24 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (1,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50555
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Studenter på masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DD2394 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- analysera enklare programkod och system (baserat på givna eller egenkonstruerade systembeskrivningar) för att identifiera sårbarheter och förutsäga motsvarande hot
- välja motåtgärder mot identifierade hot och argumentera för deras tillämplighet
- tillämpa motåtgärder
- hitta och använda dokumentation av säkerhetsrelaterade problem och verktyg
- presentera och förklara resonemang för andra
i syfte att
- kunna utveckla programvara och datasystem med säkerhet i åtanke
- kunna gå vidare och specialisera sig inom cybersäkerhetsområdet
- bedöma svårigheten av ett säkerhetsproblem i förhållande till sin egen förmåga för att avgöra när hen kan hantera det själv och när hen behöver rådfråga en expert.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i datasäkerhet, 6 hp, motsvarande slutförd kurs DD2395.
Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.