Kognitiva och fysiska funktionshinder, de speciella behov dessa ställer på tekniken och arbetsmetoder, befintliga hjälpmedel som används idag och de krav dessa ställer, praktisk erfarenhet av att utforma produkter för personer med olika typer av funktionshinder, aktuell forskning, metoder för systemutveckling, sociala konsekvenser av funktionshinder.
DH156V IT-design för funktionshindrade 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DH156V (HT 2008–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att ge
- kunskap om olika funktionshinder och de följder detta får för IT-användning
- en inblick i de sociala konsekvenser som olika funktionshinder ger
- en översikt över vilka tekniska hjälpmedel som finns idagför att studenterna ska
- kunna förstå och utforma IT-stöd som är tillgängliga för människor med funktionshinder.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska o engelska).
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
En skriftlig tentamen (TEN1; 2 p).Laborationsuppgifter (LAB1; 2 p).Det finns moment i kursen som har obligatoriskt närvarokrav.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.