Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DH1603 Kommunikation och media 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DH1603 (VT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kurser ger en fördjupad förståelse av det tvärvetenskapliga ämnesområdet kommunikation, medieteknik och medieteori.

Kursen behandlar praktiska och teoretiska aspekter av kommunikation, medieteknik och kommunikativa system, liksom relationen mellan sociala och tekniska faktorer för utveckling och användning av medietekniker och kommunikationssystem. Kursen innehåller praktiska och laborativa moment där studenter använder och lär sig behärska olika kommunikations- och medietekniker. Kursen innehåller vidare moment behandlande problemformulering och betydelsen av innovationer, vilket är centralt för deras framtida yrkesutövning som civilingenjörer och/eller gymnasielärare i naturvetenskapliga och tekniska ämnen.

Lärandemål

Efter fullgjord kurs ska studenten kunna

* vara väl förberedd att förstå och kompetent hantera kommunikationssituationer och olika medietekniker i den fortsatta utbildningen och i det framtida yrkeslivet

* beskriva frågor inom området kommunikation, medieteknik och teori på ett reflekterat och metodiskt sätt

* ta till sig aktuell forskningslitteratur inom området kommunikation, medieteknik och teori på egen hand.

För att studenten ska ha

* fördjupad kunskap inom området kommunikation, medieteknik och teori

* fördjupad förståelse av kognitiva, institutionella, samhälleliga och tekniska villkor för medieproduktion och medieanvändning

* fördjupad förståelse av modern teoribildning kring medierad kommunikation och andra tekniska, kommunikativa och sociokulturella processer.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet

Rekommenderade förkunskaper

Kurserna 2A1500/ED1100 Ingenjörsvetenskap; SA1000 Vetenskap, teknik, lärande 1; UCK200 Läraruppdraget (ges av SU); UPK 300 Teorier om lärande (ges av SU); och DD1311 Programmeringsteknik med PBL.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas senast 4 veckor innan kursstart på kursens hemsida.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • UPP1 - Uppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.

Övriga krav för slutbetyg

Seminarieuppgifter (SEM1; 2,5 hp).
Uppgift (UPP1; 3 hp).
Tentamen (TEN1; 2 hp).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Henrik Åhman, e-post: hahman@kth.se, tel: 790 6054

Övrig information

Denna kurs har ersatt DH1601 Kommunikation och media.