Hoppa till huvudinnehållet

DH2622 Människa-datorinteraktion, fortsättningskurs med prototypning 9,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DH2622 (HT 2009–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Undervisningen bygger på ett omfattande projekt där studenterna tillämpar teorier och metoder för användarcentrerad design. Denna uppgift förutsätter att studenterna huvudsakligen arbetar självständigt och i grupp parallellt med schemalagd undervisning. Tre individuella uppgifter ska också utföras under kursen.

Lärandemål

I kursen ska studenten visa att hon kan:

  • analysera praktik (behov och möjligheter)
  • välja bland olika metoder för användarcentrerad design
  • arbeta med och utveckla prototyper som passar olika faser i designprocessen
  • välja bland olika tekniker för att skapa prototyper med olika precision (lo-fi eller hi-fi) och förstå deras respektive för- och nackdelar
  • reflektera över prototyper med hjälp av relevanta begrepp
  • ta fram lösningsförslag på given situation
  • motivera och kritisera designbeslut
  • integrera, jämföra och relatera; teori och praktik
  • fatta beslut baserat på relevanta motiveringar
  • agera självdrivet (“kapten”), teoretisera, generalisera samt gå bortom etablerade principer och teorier.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

DH1620/DH2620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Preece, Sharp, Rogers. 2007. Interaction Design.

Löwgren, J. & Stolterman, E. 2004. Design av informationsteknik - materialet utan egenskaper. Lund: Studentlitteratur.

Artiklar i kursbunt.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.

Övriga krav för slutbetyg

Inlämningsuppgift (INL1; 3 hp).
Laborationsuppgifter (LAB1; 3 hp).
Projektuppgift (PRO1; 3 hp).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

DH2408 Utvärderingsmetoder inom människa-datorinteraktion, DH2655 Kooperativ IT-design, DH2416 Datorstöd för samarbete, DD2418 Språkteknologi, IC1004 Kognitionspsykologi.

Kontaktperson

Anders Hedman, e-post: ahedman@kth.se, telefon: 790 9708