Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM260V Att kommunicera vetenskap genom konst och konst genom vetenskap 7,5 hp

Vetenskap och konst har historiskt sett alltid varit sammanflätade med varandra, men detta föreslås sällan inom utbildning, och särskilt vid tekniska universitet.

Denna kurs vill fylla denna lucka och bjuda in studenter från alla utbildningsområden att använda, diskutera och problematisera olika perspektiv på konst, teknik och design. Detta kommer att ske genom att reflektera över och jämföra olika grundläggande metoder och tekniker inom konst, teknik och design, samt reflektera över de olika elevrollerna inom dessa områden.

Detta kommer att uppnås med ett praktiskt förhållningssätt genom att arbeta med och skapa projekt vars huvudsakliga syfte är att förmedla vetenskap genom konst och konst genom vetenskap.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder

HT 2025: P2 (7.5 hp)

Studietakt

50%

Anmälningskod

10169

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 30

Målgrupp
Fristående studenter
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM260V (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM260V (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är organiserad i 6 moduler.

Modul 1: Introduktion till konst, teknik och design Introduktion till skärningspunkterna mellan konst, vetenskap, teknik och design.
Historiska och samtida exempel på hur konst och vetenskap informerar varandra.  

**Modul 2: Metoder inom konst, teknik och design
**Jämförande analys av forskningsmetoder inom vetenskap (t.ex. hypotesdriven undersökning) och metoder inom konst (t.ex. processdrivet skapande, narrativ undersökning). Designtänkande: hur båda områden närmar sig design och innovation. Kreativa experimentmetoder. 

Modul 3: Tekniker inom konst, teknik och design  Praktiska workshoppar om olika tekniker: 
Introduktion till datavisualisering, vetenskaplig illustration, ljudsättning av information, ljusdesign. 
Grunderna i visuellt berättande, immersiv teknik (XR), interaktiva installationer och användningen av metafor inom konstnärlig kommunikation. 

Modul 4: Studentroller inom konst, teknik och design Diskutera vetenskapsmäns och konstnärers roller när de arbetar tillsammans. Hur förändras kompetensen i sådana samarbeten? Vilken kraftdynamik spelar in?
Fallstudier av tvärvetenskapliga team som analyserar hur individer från båda områdena bidrar och kommunicerar. 

Modul 5: Projektutveckling – Kommunicera vetenskap genom konst och konst genom vetenskap Varje studentgrupp utvecklar ett projekt som integrerar konstnärliga och vetenskapliga metoder. Projektet ska utformas för att engagera såväl den vetenskapliga och konstnärliga miljön som allmänheten.
Grupper kommer att ha tillgång till experter och få vägledning om både vetenskaplig noggrannhet och konstnärliga uttryck.
Kamratåterkoppling: Inför presentationer kommer studenterna att ge konstruktiv kritik av varandras projekt. 

Modul 6: Projektpresentation och dokumentation Grupprojektpresentation: Projektet presenteras i en offentlig utställning, med studenter som förklarar de vetenskapliga och konstnärliga elementen för en publik.
Projektet presenteras i både ett populärvetenskapligt format och i ett konstnärligt format.
Grupprojektdokumentation: Varje grupp lämnar in både en vetenskaplig rapport som dokumenterar koncept, metod, resultat och analys och en konstnärlig rapport som beskriver den kreativa processen, estetiska val och hur den kommunicerar vetenskapliga principer.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • använda, diskutera och problematisera de i kursen introducerade perspektiven på ämnesområdet konst, teknik och design
  • reflektera över, jämföra olika grundläggande metoder inom ämnesområdet konst, teknik och design
  • reflektera över, jämföra olika grundläggande tekniker inom ämnesområdet konst, teknik och design
  • reflektera, diskutera och argumentera kring olika studentrollen inom ämnesområdet konst, teknik och design
  • jobba i och skapa projekt som har som huvudsyfte att kommunicera vetenskap genom konst och konst genom vetenskap 
  • presentera projekt i både ett populärvetenskapligt format och i ett konstnärligt format
  • dokumentera projekt i både vetenskapliga och konstnärliga rapporter
  • konstruktivt kritisera medstudenternas arbete och komma med alternativa förslag

i syfte att

  • kunna kommunicera koncept och principer inom vetenskap, teknik, design, och konst genom att gestalta dem med hjälp av vetenskap, teknik, design, och konst.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen eller motsvarande.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektarbete, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

DM2602 och DM260V samläses och är samma kurs. Endast en kan väljas.