DM2711 Forskningsmetodik för interaktiv medieteknik 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Vetenskapsteori; teoretiska perspektiv, datainsamlingsmetoder, analys inom interaktiv medieteknik, samt forskningsetiska aspekter på dessa; olika synsätt på kunskapsproduktion och forskning, teknikutveckling och design.
Lärandemål
Kursen ger en bred introduktion av kunskapsproduktion, teori och metod inom området interaktiv medieteknik. Utifrån en övergripande vetenskapsteoretisk introduktion ger kursen fördjupning inom ingenjörs-, human- och designvetenskapliga ansatser med fokus på centrala teorier och metoder. Design av studier, datainsamlingstekniker samt analys av data introduceras och kopplas även till samhälleliga och etiska frågeställningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- tillämpa grundläggande forskningsmetodik inom empirisk vetenskap, ingenjörsvetenskap och designvetenskap
- utforma forskningsprojekt med konsekvent användning av teori och metod för att kunna besvara en specifik fråga och/eller skapa en design utifrån specifika förutsättningar
- diskutera relationen mellan teori, metod och analys
- kritiskt bedöma ett forskningsprojekts resultat och analys utifrån dess ansats
- diskutera möjligheter och begränsningar med olika datainsamlingstekniker, metoder, analyser, och teoretiska perspektiv
- diskutera etiska och samhälleliga aspekter inom medieteknisk forskning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen eller motsvarande
Utrustning
Kurslitteratur
Philosophy of Science: A Very Short Introduction Samir Okasha (2016 eller 2002) Oxford University Press.
Research Methods In Human-Computer Interaction Jonathan Lazar, Jinjuan Heidi Feng, Harry Hochheiser (2010) John Whiley and Sons
Ytterligare artiklar/texter distribuerade under kursens gång.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift 1, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift 2, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgift 3, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL4 - Inlämningsuppgift 4, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro förekommer.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.