Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DS1381 Japankunskap, grundnivå 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DS1381 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Realia och kultur

Momentet ger en översiktlig bild av hur det moderna Japan har vuxit fram, samspelet mellan inhemska traditioner och moderna institutioner. Det japanska samhället av idag synas ur ekonomiska, politiska, kulturella och idémässiga synvinklar.

Det japanska språket

Språkstruktur: Genomgång av uttal Grundläggande och frekventa satsmönster samt ett urval relevanta uttryck

Skrift: Genomgång av kana-skriften Orientering om tillkomsten av kanji samt de viktigaste principerna för dess uppbyggnad och användning. Inlärning av 40 kanji-tecken

Språket i bruk: Orientering om historiska, sociala och andra konventioner för språkbruket (uppbyggnad av det moderna ordförrådet samt företeelser som artighetsspråk, manligt/kvinnligt, tystnad, kroppsspråk, m m)

Lärandemål

EU språkportfölj, nivå A1,  http://www.language.lib.kth.se

Efter kursen skall studenten kunna:

Realia

  • känna till viktiga fakta (realia) om Japan och söka information rörande Japans historia, samhälle, geografi, kultur och språk (på svenska).

Språk

  • känna till utbyggnaden av japanskt skriftspråk, samt helt behärska hiragana och identifiera katakana
  • känna till japanska språkets särart ifråga omgrammatik och social språkbruk
  • kunna presentera sig och andra på mycket elementär japanska.
  • översätta mycket enkla meningar från japanska till svenska och omvänt
  • behärska de vanligaste hälsningsfraserna och föra mycket enkla vardagliga samtal med inlärd satsmodell

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet. Sökande till kursen ska inte ha förkunskaper i japanska. Se vår hemsida för mer information.

Studenter som går de internationella inriktningarna med japanska som huvudspråk har företräde till kursen.

Rekommenderade förkunskaper

Se under Behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kompendium

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • ANN1 - Muntligt/skriftligt delprov, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • HEM1 - Hemtentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENA - Realiaprov, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENB - Språkfärdighetsprov, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

75 % närvaro. Hemtentamen (HEM1; 1,5 hp), muntligt/skriftligt delprov (ANN1; 1,5 hp), realiaprov och språkfärdighetsprov (TENA; 1,5 hp och TENB; 1,5 hp)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Japanska, fortsättningskurs I

Kontaktperson

Yoko Takau Drobin, tel. 790 6076, yoko@kth.se

Övrig information

Kursen är platsbegränsad. Deltagare som inte är närvarande vid kursstarten riskerar att förlora sin plats på kursen.

Kurser med få deltagare strax före eller vid kursstart kan ställas in eller få färre lektioner än ursprungligen planerat.