Studenterna kommer först att ges en kort introduktion till vad som menas med kognitiva system, kursens upplägg, exempel på tekniska plattformar för att utveckla kognitiva system, och exempel på projekt vid KTH där sådana utvecklas. Därefter kommer de att delas in i projektgrupper om 2-3 stycken och tilldelas en handledare. Grupperna kommer sedan att arbeta med att definiera en frågeställning som kräver implementering och utvärdering av ett kognitivt system och göra en projektplan. Som led i detta ska studenterna söka upp ett antal relevanta vetenskapliga artiklar. Projektplanen och litteraturgenomgången ska sedan presenteras i en skriftlig rapport och muntligt vid ett seminarium. Det färdiga arbetet ska även presenteras i en skriftlig slutrapport och presenteras på ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten.
DT2150 Projekt i kognitiva system 7,5 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av VT 2024 enligt skolchefsbeslut: J-2022-0944.
Beslutsdatum: 2022-06-08
Kursen gavs sista gången VT 2021. Sista möjlighet till examination i kursen ges VT 2024.
Examinationsmodulen PRO1 examineras som INL1 tillsammans med LAB1 i kursen DT2151.
Examinationsmodulen PRO2 kan examineras som PRO3 i DT2151. Sista möjlighet att examineras är läsåret 2023/2024. Studenter erbjuds ingen undervisning.
Kognitiva system är system som interagerar med människor eller omgivningen, och som använder sig av processer som påminner om mänsklig kognition, så som kunskap, problemlösning och naturligt språk. Målet med kursen är att studenterna ska få fördjupad kunskap om planering, implementering och utvärdering av kognitiva system, och den vetenskapliga processen. I kursen kommer studenterna att arbeta i projektgrupper om 2-3 studenter, med hjälp av en handledare, för att utveckla ett kognitivt system, som t.ex. involverar tal- och språkteknologi, datorseende och robotik. Kursen startar med en introduktionsföreläsning som tar upp teori, verktyg och utvärdering. Projekten startar med en läsperiod, där studenterna söker efter relevanta forskningsartiklar, definierar en frågeställning som kräver implementering och utvärdering av ett kognitivt system, och skriver och presenterar en projektplan. Vid slutet av kursen presenterar studenterna sitt arbete i skriftlig och muntlig form vid ett seminarium där de opponerar på varandras presentationer.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Formulera en frågeställning kring kognitiva system som kräver implementering och utvärdering
- Söka upp och använda vetenskaplig och teknisk litteratur inom området
- Planera och genomföra grupprojekt inom området
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten ska ha genomgått de flesta kurser i spåret Kognitiva system inom masterprogrammet i Datalogi
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper i programmering, tal- och språkteknologi, artificiell intelligens och maskininlärning.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektplan, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Slutrapport, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.