Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DT2150 Projekt i kognitiva system 7,5 hp

Kognitiva system är system som interagerar med människor eller omgivningen, och som använder sig av processer som påminner om mänsklig kognition, så som kunskap, problemlösning och naturligt språk. Målet med kursen är att studenterna ska få fördjupad kunskap om planering, implementering och utvärdering av kognitiva system, och den vetenskapliga processen. I kursen kommer studenterna att arbeta i projektgrupper om 2-3 studenter, med hjälp av en handledare, för att utveckla ett kognitivt system, som t.ex. involverar tal- och språkteknologi, datorseende och robotik. Kursen startar med en introduktionsföreläsning som tar upp teori, verktyg och utvärdering. Projekten startar med en läsperiod, där studenterna söker efter relevanta forskningsartiklar, definierar en frågeställning som kräver implementering och utvärdering av ett kognitivt system, och skriver och presenterar en projektplan. Vid slutet av kursen presenterar studenterna sitt arbete i skriftlig och muntlig form vid ett seminarium där de opponerar på varandras presentationer. 

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DT2150 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenterna kommer först att ges en kort introduktion till vad som menas med kognitiva system, kursens upplägg, exempel på tekniska plattformar för att utveckla kognitiva system, och exempel på projekt vid KTH där sådana utvecklas. Därefter kommer de att delas in i projektgrupper om 2-3 stycken och tilldelas en handledare. Grupperna kommer sedan att arbeta med att definiera en frågeställning som kräver implementering och utvärdering av ett kognitivt system och göra en projektplan. Som led i detta ska studenterna söka upp ett antal relevanta vetenskapliga artiklar. Projektplanen och litteraturgenomgången ska sedan presenteras i en skriftlig rapport och muntligt vid ett seminarium. Det färdiga arbetet ska även presenteras i en skriftlig slutrapport och presenteras på ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten. 

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Formulera en frågeställning kring kognitiva system som kräver implementering och utvärdering
  • Söka upp och använda vetenskaplig och teknisk litteratur inom området
  • Planera och genomföra grupprojekt inom området

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenten ska ha genomgått de flesta kurser i spåret Kognitiva system inom masterprogrammet i Datalogi

Rekommenderade förkunskaper

Grundläggande kunskaper i programmering, tal- och språkteknologi, artificiell intelligens och maskininlärning. 

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projektplan, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Slutrapport, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Gabriel Skantze (skantze@kth.se)