Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ED2230 Kaos och själv-organisation 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ED2230 (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kaos och självorganisation. Gutenberg-Richters lag. Fraktalgeometri. Mandelbrotdiagrammen. 1/f fördelningen. Sandhögsmodellen. Plasmafysiktillämpning.

Lärandemål

Självorganisation är ett nytt sätt att se på natur, ekonomi, biologi och många andra sidor av människan och miljön. De beskrivna fenomenen är oftast  långt från statisk balans; de är starkt påverkade av den yttre miljön och organiserar sig själva genom kaotiska växlingar.

Syfte:

Att förstå mekanismerna som leder från kaotiskt beteende till fullkomlig ordning och harmoni. Att förstå katastrofer såsom laviner, jordbävningar, börskrascher och så vidare.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp i industriell ekonomi eller elektroteknik eller teknisk fysik inklusive dokumenterad kunskap i engelska B eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Studenter med kandidatexamen, eller motsvarande, i industriell ekonomi eller elektroteknik eller teknisk fysik.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Mandelbrot B., The Fractal Geometry of Nature, New York, Freeman, 1983.

Prigogine I., From Being to Becoming, San Francisco, Freeman, 1980.

Tendler M., Kontroll över Kaos i Starkt Magnetiserat Plasma, Fysik-Aktuellt, nr 2, s. 25- 28, 1997

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • ÖVN1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Efter att ha fullföljt kursen ska studeranden kunna

1. förklara allmänt utbredda naturlagar inom olika områden

2.   tillämpa naturlagarna på Gutenberg-Richters statistik över jordbävningar, starquakes och soleruptioner

3.  beskriva sandhögsparadigmen och kvantifiera algoritmen

4.   påvisa styrkan och känsligheten i initial- och randvillkor

5.   förklara ursprunget till självorganisationsparadigmen genom att använda livsspelet som exempel

6.  använda  självorganisationsparadigmen vid studier av täthets- och temperaturprofiler i tokamaker

7.   skapa ett självorganiserande system i Java

8.   använda programmet för att kvalitativt peka på några av systemets egenskaper

9.  skriva en rapport där man beskriver modellen och förverkligandet

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Elektroteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Michael Tendler

Övrig information

Kursen är lärandeorienterad med målrelaterade föreläsningar och klassuppgifter som görs i grupp. Examinering sker fortlöpande; den består av deltagande i föreläsningar, grupparbete och i att lösa utdelade uppgifter.

Ersätter 2A1170