EH2720 Projektstyrning 7,5 hp
Idag sker utveckling, leverans och upphandling av komplexa tekniska system normalt i projektform. Projekt genomförs i tillfälligt sammansatta organisationer med personal från olika delar av en organisation som samarbetar för att uppnå ett väldefinierat mål. För att ett projekt skall fungera krävs effektiva rutiner och metoder för planering, styrning och uppföljning samt dokumentation under ett projekts olika faser. Detta för att uppnå ställda tekniska krav på projektet inom givna tids- och kostnadsramar. Ett komplext tekniskt system är en anläggning eller en produkt där program- och maskinvara tillsammans utgör det färdiga systemet.
Kursen har som syfte att ge en mångsidig insikt i hanteringen av industriella projekt. I kursen kombineras verklighetsanknutna inlämningsuppgifter och gästföreläsningar med teoretiska studier. I de teoretiska avsnitten behandlas färdigheter i projektstyrning såsom planering, dokumentering och uppföljning av projekt. Dessutom behandlas viktiga områden som kvalitet, riskhantering samt ekonomistyrning. Föreläsningsserien har tonvikt på projektledarrollen och ledarskapets betydelse i projekt.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50470
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen fokuserar mer på att ge förståelse för problemställningarna förknippade med projektstyrning än på att ge praktisk färdighet i någon projektmetod. Exempel på olika projektmodeller ges dock av inbjudna gästföreläsare.
I kursen gås följande moment igenom: projektet som arbetsform, utvecklings-, leverans- och upphandlingsprojekt, samspelet mellan kund och leverantör, genomgång och exempel på projektmodeller, ett projekts olika faser, anbudsförfarande, ledarskap, gruppdynamik, riskanalys, projektdokument (t.ex. offertförfrågan, anbud, kontrakt, projekthandbok, projektplan/startrapport, progressrapport), projektavslut och utvärdering samt kvalitetsstandarder.
Lärandemål
Efter kursen skall deltagaren förstå vad en projektledare gör och hur man arbetar i ett industriellt projekt genom att kunna:
- beskriva och tillämpa de olika faserna i ett projekt, dvs. planera, följa upp och avsluta ett projekt
- använda metoder och verktyg för att planera och följa upp projekt med hänsyn till tid, kostnad och resurser.
- ge exempel på hur aktiviteter som planering, projektmöten, dokumentation skall genomföras
- med utgångspunkt från en projektmodell skapa nödvändig projektdokumentation
- planera och genomföra en riskanalys
- analysera ett industriellt projekt
- redovisa resultat genom muntlig och skriftlig kommunikation
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande: 120hp samt engelska B eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
För fristående kursstuderande: 120hp samt engelska B eller motsvarande
Behörig att studera på master-nivå. Studenter från alla civilingenjörsprogram är välkomna!
Utrustning
Kurslitteratur
Handbook for small projects
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, - hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO3 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO5 - Projektuppgift, 2,2 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 0,8 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
80 % Närvaro på föreläsningar (SEM1; 0,8 p).
Fem inlämningsuppgifter (PRO1: 1,5p + PRO2: 1,5 p + PRO3: 1,5 p + PRO4: 2,2p).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
EH2030 Business Development and Quality Management
EH2770 IT-management med Enterprise Architecture
Kontaktperson
Övrig information
Om du har frågor om kursen, hör av dig till: pstyr@ics.kth.se.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.