Hoppa till huvudinnehållet

EH2790 Kravhantering, introduktionskurs 4,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan EH2790 (HT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

The main topics of the course are:

  • The role of Requirements Engineering in the software development process.
  • The role of Requirements Engineering in the software procurement process
  • The difference between the User Needs Statement and the requirements specification
  • The concept of stakeholders
  • Creation of a vision statement for a system and identify stakeholders
  • The difference, and be able to identify, design constraints and requirements.

Lärandemål

Upon course completion, a participants shall be able to:

  • Explain and give examples of the context of requirements engineering. Specifically to
  • Explain the significance of the early phases in development and procurement projects
  • Explain the difference between market driven and customer driven development
  • Explain what signifies requirements engineering in a development and a procurement project.
  • To explain and give examples of common process phases of requirements engineering and for each process phase explain and give examples of common
  • Participants and stakeholders
  • Documents
  • Activities
  • Methods
  • Tools
  • Describe and apply methods for modeling systems and system environments from technical as well as business oriented perspective and based on such models to
  • Elicit system requirements
  • Determine system constraints
  • Explain methods for formal evaluations of tender offers from system suppliers.
  • Analyze and appreciate the utility of using different methods, or combination of methods, for requirements elicitation given a set of circumstances.
  • Apply established methods and tools for requirements elicitation from different stakeholders
  • Apply rules of documentation for requirements specifications
  • Describe and apply methods for requirements analysis and negotiation, specifically to
  • Describe available methods for requirements prioritization and to apply at least one of these methods.
  • Apply methods and tools for requirements management from a life-cycle perspective, i.e. from the birth of the development/procurement project to the delivery and operations of the product.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För fristående kursstuderande: 120hp  samt engelska B eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Elektroteknik

    Utbildningsnivå

    Avancerad nivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Kontaktperson

    Lars Nordström