Grundläggande begrepp och problemställningar. Ferromagnetiska kretsar. Magnetisk kraftverkan. Likströmsmaskinen. Synkronmaskinen. Likspänningsomvandlare. Strömreglering. Grundläggande kunskaper om kretssimulering.
EJ1301 Kretssimulering för elektrisk energiomvandling 4,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna beräkna medelvärden, toppvärden, effektivvärden.
- kunna beskriva olika typer av elektriska maskiner och effektelektroniska omvandlare.
- kunna använda en enkel kretssimulator för att utföra simuleringar på kretsar där elektriska maskiner och effektelektroniska omvandlare ingår.
- kunna analysera och utvärdera resultat från kressimuleringar för att göra en ingenjörsmässig rimlighetsbedömning av simuleringsresultaten..
- kunna presentera resultat från en kretssimulering i form av en rapport och i form av en multlig presentation.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet som inkluderar svenska B eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Eget kompendium.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen görs på simuleringsprojektet samt på Seminarierna, vilka inkluderar moderna undervisningsmetoder
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd rapport över simuleringsprojektet, godkänd presentation av simuleringsprojektet, närvaro på seminarierna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.