Hoppa till huvudinnehållet

EQ2442 Projektkurs i multimedia- signalbehandling 12,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan EQ2442 (VT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Ett större projekt ska planeras och genomföras av en grupp studenter. Studenterna kommer att tillämpa de teoretiska kunskaper som inhämtats i tidigare kurser och bygga en fungerande mjukvaruprototyp i Matlab eller C / C ++. Gruppen kommer att genomföra sitt projekt med målet att ta fram mjukvaruprototypen inom en given tidsram och så att den uppfyller kravspecifikationen.  Prototypen kan exempelvis realisera ett komplett system för bild-, video- eller ljudbehandling. Gruppen ansvarar för att dela upp projektet i arbetsobjekt, göra en tidsplan, och fördela arbetsbelastningen. Det finns flera lösningar på det givna problemet. Under kursen kommer grupperna ställas inför många praktiska problem som måste lösas. Ett syfte med kursen är att ge träning i att skaffa kunskap för att göra bra designbeslut. Därigenom kommer studenterna lära sig att förvärva teoretiska och praktiska kunskaper som behövs för att fullfölja det tilldelade projektet. Detaljerna för det genomförda projektet kommer att sammanfattas i slutrapporten, som kommer att publiceras på kursens webbplats. Kursen avslutas med en muntlig presentation och demonstration av mjukvaruprototypen. Presentationen och slutrapporten kommer att ha liknande krav som seminarium och avhandling för examensarbeten.

Lärandemål

Efter slutförd kurs ska deltagarna kunna

- Planera ett större projekt och utveckla programvara för ett multimedia-system inom en viss tidsram och med givna kravspecifikationer,

- Motivera och formulera relevanta problemorienterade frågor,

- Bedöma och samordna arbetsbelastningen för att möta den angivna tidsfristen,

- Tillämpa teoretiska kunskaper förvärvade i tidigare kurser för att lösa projektrelaterade problem,

- Implementera (till exempel med MatLab, C, C ++, ...) och bedöma de utvecklade algoritmerna,

- Förklara designval i ett ingenjörsmässigt sammanhang

- Upptäcka problem / utmaningar och föreslå möjliga lösningar,

- Presentera och demonstrera de uppnådda resultaten för kurskamrater och erfarna ingenjörer,

- Skriva en teknisk rapport som motiverar projektet, diskuterar och analyserar de relevanta utmaningarna, sammanfattar relevanta aspekter på implementeringen samt erhållna experimentella resultat, och utvärderar och drar slutsatser kring de uppnådda resultaten.

För det högsta betyget, måste alla ovanstående mål vara väl uppnådda, i synnerhet ska projektproblemet  vara väl löst, och den tekniska rapporten ska vara tydlig, vetenskaplig och välskriven.

Lägre betyg ges om några av ovanstående mål endast delvis uppfylls, i synnerhet om den tekniska rapporten är oklar och saknar vetenskaplig / teknisk precision.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För fristående kursstudent: 180 hp samt Engelska B eller motsvarande

Rekommenderas:

- EQ1220 Signalteori

- EQ2310 Kommunikationsteori

- Slutfört en av:

- EQ2320 Talsignalbehandling

- EQ2330 Bild- och videobehandling

Rekommenderade förkunskaper

EQ1220 Signalteori
EQ2310 Digital Kommunikation
Slutfört en av följande kurser: 
EQ2320 Talsignalbehandling
EQ2330 Bild- och videobehandling

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 12,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Elektroteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Markus Flierl (mflierl@kth.se)