F1D5314 Modellering och simulering 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Efter fullgjord kurs ska studenten ha tillägnat sig fördjupade kunskaper om följande delmoment avseende energi- och inomhusklimatmodellering i byggnader:
- Simulering av inomhusklimat och energisystem i byggnader, möjligheter och begränsningar
- Olika simuleringsprogram
- Neutral Model Format (NMF)
- IDA ICE verktyget (eller motsvarande) för modulär simulering
- Komponentmodeller i NMF
- Metoder för visualisering av simulerade och uppmätta värden
- Utförande och värdering av systemstudier
Lärandemål
Kursens målsättning är att förmedla fördjupade kunskaper inom modellering/simulering av inomhusklimat och energisystem i byggnader. Kursen behandlar:
- Metoder för modellering av inomhusklimat och energisystem i byggnader
- Användning av modelleringsverktyget IDA ICE för modulär simulering
- Systemstudier av byggnaders termiska egenskaper, luftströmning i byggnader samt klimatstyrande installationer
- Analys av funktionen och energianvändningen hos klimatstyrande installationer
Frågeställningarna behandlas mot bakgrund av det övergripande målet att uppnå hög resurseffektivitet (energi, vatten mm), hög kvalitet på inneklimatet, hög brukarnöjdhet, samt optimal byggnadsprestanda.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörsexamen inom samhällsbyggnad eller motsvarande och en grundkurs inom inneklimat/energisystem/installationsteknik eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs inför varje kursomgång och meddelas i kursprogrammet.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.