F1F5404 Fastighetsteknik, historisk översikt 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursinnehållet kan sammanfattas i följande punkter som avser äldre förhållanden samt utvecklingsförlopp:
- Äganderätt till jord.
- Begränsade markanknutna rättigheter.
- Äldre former för skifte och jorddelning.
- Äldre former för fastighetsbestämning.
- Äldre former för fastighetssamverkan.
- Stadsjordens utveckling.
- Panträttens utveckling.
- Köp av fast egendom, inskrivning av rättigheter.
- Fastighetsbeskattning.
- Den rättsliga regleringen av infrastruktur.
Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att ge fördjupade kunskaper om fastigheter, markanknutna rättigheter samt markanvändning i ett historiskt perspektiv. Stor vikt läggs vid sammanhängande utvecklingslinjer, dvs. relationer mellan dagens system och äldre fastighetstekniska former.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Påbörjade forskarstudier inom ämnesområdena fastighetsteknik, fastighetsrätt eller fastighetsekonomi.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Som en del av övningsuppgiften ska kursdeltagarna själva söka relevant litteratur (artiklar, rapporter och böcker). Vissa förslag till referenslitteratur kommer att ges vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd övningsuppgift samt närvaro på föreläsningar (ÖVN1; 7,5 hp)
Betygsskala:
G (godkänd)/U (underkänd)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.