Kursen täcker in de huvudsakliga forskningsetiska problemen och begreppen, såsom autonomi och informerat samtycke, forskningsfusk, forskarens ansvar för forskningens konsekvenser, samt etiska teoriers relevans för forskningsetiken. Forskningsetiska koder som t.ex. Helsingforsdeklarationen introduceras och diskuteras, liksom den svenska forskningsetiska lagstiftningen.
F1N5115 Introduktionskurs i forskningsetik 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F1N5115 (VT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska doktoranden kunna
- identifiera och beskriva vanliga forskningsetiska problem,
- analysera problemen så att relevanta empiriska faktorer dras in och diskuteras,
- ge förslag till lösning av problemen och motivera denna lösning med hjälp av etiska grundprinciper.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till utbildning på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur anslås på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
DEL1 - Deltagande/seminariedeltagande, 1,5 hp
INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.