I många beslutssituationer tvingas vi att välja mellan olika handlingsalternativ utan att ha fullständig klarhet om vilka konsekvenserna blir. Målet med kursen är att ge insikter och underlag för egen reflektion om hur rationella beslut kan fattas i sådana situationer. Vi kommer att bekanta oss med begrepp såsom rationalitet, preferenser, mål, osäkerhet och nytta. Vad betyder det att en preferens, ett mål eller ett val är rationellt? Hur bör man fatta beslut under osäkerhet och risk? Vilken betydelse har den förväntade nyttan av olika handlingsalternativ för vilket beslut som bör fattas? Kursen kommer även att introducera grundläggande frågeställningar inom spelteorin och den kollektiva beslutsteorin.
F1N5117 Beslutsteori 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdKursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan F1N5117 (HT 2015–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna redogöra för och analysera argument och grundläggande frågeställningar kring
- beslut under risk och okunskap,
- kollektiv beslutsteori,
- beslutsteorins begrepliga bas,
- formalisering av beslutsproblem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet för doktorandstudier.
Rekommenderade förkunskaper
Behörighet för doktorandstudier.
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
- Peterson, M. ”An Introduction to Decision Theory”, Cambridge University Press.
- Övrig kurslitteratur anslås på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
P, F
Examination
Ingen information tillagd
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Uppsats och/eller muntlig examination, enligt beslut av examinator
Möjlighet till komplettering
Ingen information tillagd
Möjlighet till plussning
Ingen information tillagd
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Denna kurs tillhör inget huvudområde.
Utbildningsnivå
Forskarnivå
Påbyggnad
Ingen information tillagd
Kontaktperson
John Cantwell (john.cantwell@abe.kth.se)