Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

F1N5118 Doktorandkurs i filosofiämnets universitetsdidaktik 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan F1N5118 (HT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av föreläsningar, gruppövningar och ett eget pedagogiskt utvecklingsprojekt vilket senare bestäms i samråd med kursens huvudlärare.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska  den studerande vara väl förtrogen med de speciella högskolepedagogiska problemen och möjligheterna inom filosofiämnet och ha ett genomtänkt eget förhållningssätt till dessa.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörighet för forskarutbildning i filosofi

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kasachkoff Tziporah (ed): Teaching Philosophy: Theoretical Reflections and Practical Suggestions, Rowman and Littlefield, 2004.

Eflin, Julie: Teaching ’Inference to the Best Explanation’, Teaching Philosophy 17(2):151-160, 1994.

Gill, Jerry H.: Teaching Large Classes: Some Suggestions, Metaphilosophy 5(2):158-162, 1974.

Hansson, SO ”Det filosofiska seminariet”, ss 98–102 i Verktygslära för filosofer, andra upplagan, Thales 2003.

Hopkins, Edwin E.: Non-preparation as a method of teaching philosophy, Metaphilosophy, 7(2):167-172, 1976.

Thomason, Neil: Making Student Groups Work: ‘To teach is to learn twice’, Teaching Philosophy 13(2):111-125, 1990.

Wartenberg, Thomas E.: Teaching Women Philosophy, Teaching Philosophy, 11(1):15-24, 1988.

West, David: A New Medium for Teaching Philosophy, Metaphilosophy, 3(4):310-323, 1972.

Listan kan komma att kompletteras med litteratur som meddelas vid kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

Ingen information tillagd

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För godkännande krävs aktivit deltagande samt ett godkänt individuellt pedagogiskt utvecklingsprojekt som  ska redovisas skriftligt.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

John Cantwell (john.cantwell@abe.kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Filosofi