Kursen ger en ingående introduktion till forskarutbildning och den akademiska miljön. Kursens seminarier och föreläsningar inkluderar teman som: (1) praktiska och formella aspekter av finansiering och examination; (2) diskussioner med tidigare doktorander och handledare; (3) litteratursökning och publicering; (4) akademiskt skrivande och referenser; (5) sätt att författa och presentera en doktorsavhandling samt en vetenskaplig artikel; (6) den akademiska miljön och universitetet som institution; (7) humanioras roll i forskningssystemet. Studenterna ska utveckla en avhandlings-PM under kursens gång och har möjlighet att få feedback och råd kring hur ämnet kan utvecklas.
F1N5503 Introduktion till forskningsprocessen 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten ha uppnått grundläggande kunskaper och färdigheter i:
- sökning av litteratur och källmaterial.
- att formulera relevanta och forskningsbara frågeställningar.
- att skriva PM för ett doktorandprojekt.
- att kritiskt granska, utvärdera och ge feedback.
Studenten bör också ha fördjupad kunskap om historiska studier av teknik, vetenskap och miljö samt närliggande akademiska discipliner; ha god kunskap och förståelse om vad som krävs av en doktorsavhandling och vad en forskarutbildning innebär; ha god kunskap och förståelse av akademisk forskning och universitetet som institution; samt känna till KTH:s organisation och regelverk.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behöriga sökanden är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier inom historia eller annat samhällsvetenskapligt ämne.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
- Becher, T., Academic Tribes and Territories: Intellectual enquiry and the culture of disciplines (Milton Keynes 1989).
- Collini, S., What are universities for? (London 2012).
- Doel, R.E. & T. Söderqvist, The historiography of contemporary science, technology and medicine (London 2006).
- Lévesque, S., Thinking Historically: Educating Students for the Twenty-First Century (Toronto 2008).
- Nussbaum, M.C., Not for profit: Why democracy needs the humanities (Princeton, N.J. 2010).
- Phillips, E.M. & D.S. Pugh, How to get a PhD: A handbook for students and their supervisors (Maidenhead 2010).
- Pyne, S.J., Voice & Vision: A Guide to Writing History and Other Serious Nonfiction (Cambridge, MA & London 2009).
- Strunk, W., The elements of style (Mineola, N.Y. 2000).
- Svallfors, S. Kunskapens människa: Om kroppen, kollektivet och kunskapspolitiken (Stockholm 2012).
- Sörlin, S., Universiteten som drivkrafter (Stockholm 1996). The Chicago manual of style (Chicago 2003).
Dessutom artiklar enl. detaljschema.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Övriga krav för slutbetyg
För att bli godkänd på kursen krävs att studenten varit närvarande och aktivt deltagit vid 80% av seminarierna samt gjort förberedda presentationer vid flera tillfällen. Därutöver ska studenten ha presenterat avhandlings-PM vid ett högre seminarium samt opponerat på en annan kursdeltagares avhandlings-PM.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen kan ges på engelska vid behov. Kursen är obligatorisk för licentiat- och doktorsexamen i forskarutbildningen i teknikhistoria.