Hoppa till huvudinnehållet

F3C5307 Scenariometodik 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan F3C5307 (VT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen i scenariometodikt kommer ge studenterna kunskap för att använda senariometodik för att stödja omställning till hållbar utveckling av sociotekniska system. Under kursen kommer studenterna designa och implementera ett participatory-backcasting-projekt för att angripa ett verkligt komplext socio-tekniskt problem.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva huvuddragen i olika skolbildningar inom framtidsstudier;
  • förklara och ge exempel på olika scenariotypologier
  • använda olika metoder och tekniker för scenarioutveckling såsom driver analysis, storytelling och morfologisk analys;
  • designa en tvärvetenskaplig studie för omställning till hållbara socio-tekniska system;
  • implementera en participatory-backcasting process för att angripa verkliga komplexa socio-tekniska utmaningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörig till forskarutbildning.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

 Kurslitteratur anges inför kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

Ingen information tillagd

Examination

Ingen information tillagd

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Maria Malmström (maria.malmstrom@abe.kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Hållbarhet och miljöteknik