Kursen behandlar ordet som motspänstigt medium och innehåller ett atal läs- och skrivuppgifter som behandlas i seminarieform. Spekulation punkteras och den konkreta iaktagelsen premieras och problematiseras. kursen tar också upp frågan om framställningsform i kvalitativa studier.
F4D5160 Ord som material 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen kommer att starta under november 2013:
Anmälan tillmaria.hammaren@indek.kth.se
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål att att
- vidga ordanvändningens mäjigheter
- gå i dialog med egen text
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Inskriven som doktorand.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Calvino, Italo, Sex punkter inför nästa årtusende; Bonniers (1999).
Hammarén, Maria, Skriva - en metod för reflektion, Santérus, (1995, 2008).
Pound, Ezra, ABC för läsare, Bo Cavefors (1959, 1966).
RamnefalK, Marie Louise, Författaren, världen, språket. Essäer om litteratur och skrivande, Ordfronts förlag (1996).
m fl
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.