Reversibel termodynamik, diffusionsmodellering för olika typer av faser, diffusionsstyrda omvandlingar.
F4H5109 Diffusion i fasta flerkomponentsystem 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta kursansvarig
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande förståelse för diffusionsprocesser i olika typer av fasta faser, såsom metalliska legeringar, intermetaller, oxider och polymerer. Den irreversibla termodynamikens grunder behandlas liksom olika referenssytem och korskopplingseffekter. Modeller för diffusion och hur dessa kan utnyttjas för att förutsäga diffusionsprocesser t ex under utskiljningsprocesser och oxidation behandlas. Kursen vänder sig till doktorander som vill sätta sig in i grundläggande diffusionsmodellering och simulering av diffusion
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Beskriva skillnader och likheter mellan diffusion i olika typer av faser
- Förklara grunderna i den irreversibla termodynamiken för diffusionsprocesser
- Förklara och utnyttja begreppet mobilitet
- Förutsäga hastighet hos diffusionsstyrda omvandlingar
- Läsa relevant vetenskaplig litteratur och ur denna korrekt kunna extrahera experimental information för använding i diffusionsmodeller
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning.
Kunskaper i termodynamik och fasta tillståndets fysik.
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper i termodynamik och fasta tillståndets fysik.
Utrustning
Kurslitteratur
Föreläsningsanteckningar och utdelade vetenskapliga artiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.