F4H5621 Materialoptimering 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta kursansvarig
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Matematetisk optimering används inom många områden som produktionsplaering, transport, utformning av nätverk för telekom, väginfrastruktir, mekanisk konstruktion, tidtabeller för luftfart, finansiell planering, etc. Dessa verktyg är också av intresse i materialvetenskapen. Den första delen ger en inledning till allmänna optimeringsförfaranden. I den andra delen tillämpas dessa metoder på en rad materialproblem inom egenskapsberäkning (ab-initio), egenskapsoptimering och materialvalsoptimering.
En kritisk del av materialoptimeringen är att finna sammansättning-mikrostruktur-egenskaps-relationer (CMPR). Sammansättning och materialtillverkningen styr mikrostrukturen som i sin tur kontrollerar egenskaperna. I kursen visas hur CMPR kan härledas med hjälp av grundläggande termodynamiska ansatser och dislokationsmodeller.
Förutom den detaljerade materialvetenskapliga kunskapen kommer studenten att få lära sig sig att använda avancerad metoder för datorberäkningar och programmering t ex gällande Maple och Matlab
Lärandemål
Lära studenten att:
- använda moderna hjälpmedel rörande optimering av material
- behärska avancerade metoder i programmeringsspråken Matlab och Maple.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning
Grundläggande materialvetenskapliga kunskaper.
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande materialvetenskapliga kunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Materials optimisation; Compendium, Lecture notes
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.