Kursen kommer huvudsakligen koncentrera på att introducera mikromodelleringsaspekten, mikromodeller och deras användning inom processimulering. Kursen är given i tre delar nämligen en termodynamisk bakgrund, termofysikaliska egenskaper och kinetik för multifasreaktioner. Aspekterna av att integrera kemiska reaktioner i CFD beräkningar och de vanligaste misstagen av att göra så kommer även diskuteras kortfattat.
F4H5916 Mikromodellering inom processmetallurgi 12,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Kontakta kursansvarig
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna använda mikromodellering som tillvägagångssätt tillsammans med termodynamik, kinetik och CFD resultat i processmodeller och för processoptimering. Studenten skall även ha kännedom om de vanligaste misstagen med ett sådant tillvägagångssätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kurser inom termodynamik och kinetik
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kurser inom termodynamik och kinetik
Utrustning
Kurslitteratur
- Physical Chemistry of Melts in Metallurgy. F. D. Richardson, Academic Press, London
- Utdelat material
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projekt med seminarium
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.