F6L5025 Teknik och hälsa 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ersätts av FCH3101.
Kontakta examinator för information.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Forskningsledare går samman för att presentera och förklarar teoretiska och metodologiska grunder för sina respektive discipliner genom exempel från viktiga delar av den egna forskningen. I workshopen diskuteras styrkor och svagheter hos ansatserna och tillämpningar inom andra områden diskuteras. Kursen har en betoning på hållbarhet inom teknik och hälsa.Ämnen som täcks av dessa workshops är:
- Människor och teknik i samspel
- Bilder i biomedicin
- Mänskliga toleranser och fysiologi i extrema miljöer
- Att leverera vård
- Att få innovationer att fungera
- Säkra medicintekniska produkter, regelverk och standarder
- Hållbarhet i teknik och hälsa
Lärandemål
Kursen ger de studerande förmåga att:
- Beskriva och relatera till olika typer av samverkan mellan teknik, medicin, hälso- och sjukvård
- beskriva begreppen ontologi, representativitet, validitet, slutledning
- kritiskt analysera styrkor och svagheter hos de teorier och metoder som används inom området teknik, medicin, hälso- och sjukvård
- jämföra metodologiska förhållningssätt inom fältet teknik och hälsa och dra slutsatser om relevans och tillämpbarhet i de egna doktorandprojekten
- reflektera över vad begreppet hållbar utveckling kan innebära inom det egna doktorandprojektet samt inom fältet teknik och hälsa utifrån sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till utbildning på forskarnivå vid KTH eller KI
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur kring varje forskningsområde motsvarande ett pensum på två arbetsdagar per workshop. Litteraturen tillhandahålls före workshops
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Aktivt deltagande i samtliga alla workshops
- Skriftlig uppgift kopplad till varje workshop som laddas upp samt förberedelseuppgifter och genomgång av litteratur
- En skriftlig rapport på 5-8 sidor som ger en teoretisk översikt och reflektioner över de olika forskningsområden som presenteras, samt en kritisk tillämpning av teorier och metoder på egen forskning
- Muntlig presentation på ovan med opposition av annan students/grupps arbete
Övriga krav för slutbetyg
Uppfyllande av kraven enligt ovan; uteblivet workshopdeltagande kan ersättas med en extra skriftlig redogörelse, att missa två är inte tillåtet.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.