FAF3006 Brottmekanik för betong och stål 7,5 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges efter överenskommelse med examinator.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Ingående moment:
- brott i konstruktioner
- principer för linjär brottmekanik
- brottmekanik för stålkonstruktioner
- principer för olinjär brottmekanik
- olinjär brottmekanik för spröda material
- provning av brottmekaniska egenskaper hos betong
- brottmekanik för betongkonstruktioner
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten ha förvärvat kunskaper om linjär och olinjär brottmekanik och kunna tillämpa dem på betong- och stålkonstruktioner.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörsexamen inom husbyggnads- och anläggningsteknik samt behörighet till utbildning på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Shah, S.P., Swartz, S.E., Stuart, & Ouyang, C., "Fracture Mechanics of Concrete: Applications of Fracture Mechanics to Concrete, Rock, and Other Quasi-Brittle Materials". John Wiley & Sons, Inc., New York, Chichester, Brisbane, Toronto, and Singapore, 1995, 552 pp.
Andersson, P., "A Procedure for Safety Assessment of Components with Cracks-Handbook". SAQ/FoU- Report, SAQ Kontroll AB, Stockholm, 1996, 104 pp.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RAP1 - Projektrapport, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.