Litteraturstudier i större GIS tidskrifter (t.ex. International Journal of Geographic Information Science) och konferenser (t.ex. the International Conferences on Geographic Information Science och Conferences on Spatial Information Theories). Veckorapporter och seminarier.
FAG3101 Seminariedeltagande i avancerad GIScience 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAG3101 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Genom seminarier och literaturstudier introducerar denna kurs doktorander till hur ämnet geografisk informationsvetenskap har utvecklats under de senaste decennierna. Specifika ämnen kommer att bestämmas beroende på både studentens intresse och lärarens expertis.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Masterexamen i geoinformatik, datavetenskap, operationsanalys eller ämnesliknande ingenjörvetenskaper. Bra engelska kunskaper förutsättas (minsta betyg B eller liknande intyg).
Rekommenderade förkunskaper
Masterexamen i geoinformatik, datavetenskap, operationsanalys eller ämnesliknande ingenjörvetenskaper. Bra engelska kunskaper förutsättas (minsta betyg B eller liknande intyg)
Kurslitteratur
Meddelas.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.