Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FAG3164 Planeringsteori 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FAG3164 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen bygger på deltagarnas individuella läsning av utvalda texter som grund för gemensamma diskussioner och övningar under kursens seminariedagar. Texterna behandlar olika riktningar och traditioner inom planeringsteorin, och deltagarna ska löpande skriftlig relatera sin egen forskning till de lästa texterna. Exxaminationen består förutom deltagande i seminarietillfällena av att utveckla en text där den egna forskningen positioneras i den planeringsteoretiska traditionen, och som är tänkt att kunna utgra en del av avhandlingens teoretiska ramverk. Avhandlingsämnet kommer därmed att styra vilka teoretiska begrepp, tanketraditioner och författare de individuella slutuppgifterna relaterar till.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdetagare kunna:

-beskriva den historiska och samtida utvecklingen inom planeringsteorifältet

- identifiera, förklara och använda centrala planeringsteoretiska begrepp

- diskutera relationen mellan teori och metodologiska konsekvenser

- diskutera och värdera betydelsen av teori för planeringspraktiken

- kritiskt analysera teoretiska texter och placera dem i en teoretisk tradition

-placera och relatera den egna forskningen till relevanta delar av planeringsteori och planeringsforskning

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarstudier, eller under antagningsprocess

Rekommenderade förkunskaper

Antagen till forskarstudier, eller under antagningsprocess

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Allmendinger Phil 2009 Planning Theory. Palgrave Macmillan (2:a upplagan)

Ett urval vetenskapliga artiklar som representerar klassiska texter och de senaste centrala texterna och temana inom området - en läslista distribueras i anslutning till antagningen

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektuppgift, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Om studentens avhandlingsspråk är fastslaget till svenska finns möjlighet att göra examinationsuppgiften på svenska

Övriga krav för slutbetyg

Deltagande i seminarier

Skriftlig inlämning av en teoretisk positionering, som ska redovisas och diskuteras vid avslutande seminarium

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Maria Håkansson maria.hakansson@abe.kth.se

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Urbana och regionala studier