- Introduktion till gränssnittet mellan samhällsplanering och transportplanering
- Introduktion till utmaningar inom hållbarhetsomställning i samhällsplaneringspraktiken
- Introduktion till reflexiva och praktiknära forskningsmetoder
FAG3188 Introduktion till hållbarhetsomställning i praktiken i samhällsplaneringens processer 2,5 hp
En introduktionskurs som riktar sig till doktorander i forskarskolan TRANSPLACE. Kursen ger en introduktion till hållbarhetsomställning i skärningspunkten mellan transportplanering och urban utveckling, samt praktiknära forskningsmetoder.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAG3188 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva ämnesområdena och deras samband.
- Demonstrera och diskutera utmaningar inom hållbarhetsomställningar i samhällsplaneringspraktiken.
- Reflektera över olika praktiknära forskningsmetoders fördelar och utmaningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Forskarstuderande och postdoktorer antagna inom forskarskolan TRANSPLACE
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.