FAH3454 Knowledge Management för säkerhetskritiska teknologiska anläggningar 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Inledningsvis förklaras den historiska utvecklingen och evolutionen av olika teorier som har lett fram till Knowledge Management. Centrala begrepp och samband mellan dessa genomlyses och förklaras. Exempel ges på hur bättre kunskapsinsatser skapar samordningsvinster, integrering mellan olika kunskapsområden, kontinuerligt lärande, effektivare styrning av organisationen och förebyggande av misstag.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- förstå vad Knowledge Management är och dess betydelse för verksamheten och organisationen.
- förstå centrala begrepp och samband mellan dessa.
- förstå hur information och kunskap skall användas.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Genomgången grundläggande högskolestudier.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Davenport, T. and Prusak, L. Working Knowledge - How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, NY, USA, ISBN: 9781578513017
Vetenskapliga artiklar inom området
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
P/F
Övriga krav för slutbetyg
Tentamen 3 Hp
Inlämningsuppgift 4,5 Hp
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.