Hoppa till huvudinnehållet

FAK3122 Artificialitet, natur och naturlighet 7,5 hp

Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se

Frågor om kursinnehåll hänvisas till history@abe.kth.se

Kursen avser att ge avancerade kunskaper om:

  • naturskyddets traditioner och pratiker i olika delar av världen, historiskt och i samtiden;
  • förhållandet mellan naturskydd och miljö;
  • betydelsen av artificiella metoder i naturskyddet;
  • naturskyddetsvetenskap, etik och politik i nationella, koloniala och postkoloniala sammanhang;
  • naturskyddets och bevarandets begrepp och idéer, exempelvis: natur, miljö, vildmark, biodiversitet, mänsklig påverkan, skydd, bevarande, utrotning, gräns, restaurering, park/reservat, rättigheter, makt, agens, ägande, natur-kultur, rewilding, naturlighet/artificialitet, förvaltning;
  • aktuella trender och kontroversiella frågor inom nakurskyddsdebatten, inklusive betydelsen av det framväxande Antropocenbegreppet;
  • motiveringar, rationaliseringar och historiska omständigheter som betingat naturskyddet som en väsentlig företeelse i moderna samhällen.
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FAK3122 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Idén om det naturliga är djupt inbäddad i tänkandet om samhället och i föreställningen om den icke människopåverkade naturen. Den genomsyrar miljötänkandets och miljöengagemangets långa historia, från förståelser av mänsklig påverkan och föreställningar om gränser och reservat som lösningar till idéer om mänskliga störningar och förluster av arter och landskap eller rentav 'naturens slut' eller 'död'. Ändå, i den geologiska era, kallad antropocen, där vi nu antas befinna oss, tycks det uppenbart att ‘naturen’ överallt ärpå ett eller annat sätt påverkad, omskapad eller hybridisk. Själva förvaltningen av naturen, även i naturskyddet, präglas dessutom av tillämpningar av en lång rad konstgjorda metoder eller teknologier. Bevarandet av det naturliga är, närmare besett, en enda stor övning i det konstgjorda, i artificialitet. Denna kurs kommer att i detalj undersöka dessa pussel och paradoxer, och öven fråga hur de som arbetar med att ta hand om naturen förhåller sig till dem och hanterar motstridiga krav och tendenser. Fokus ligger särskilt på skydd och förvaltning av den icke-mänskliga naturen, alltså landskap, arter, ekosystem, djur, vildmark (biodiversitet), men tillämpningar i andra kontexter och dimensioner kommer också att uppmärksammas.

Lärandemål

Kursen avser att ge avancerade kunskaper om:

naturskyddets traditioner och pratiker i olika delar av världen, historiskt och i samtiden;

förhållandet mellan naturskydd och miljö;

betydelsen av artificiella metoder i naturskyddet;

naturskyddets vetenskap, etik och politik i nationella, koloniala och postkoloniala sammanhang;

nayrskyddets och bevarandets begrepp och idéer, exempelvis: natur, miljö, vildmark, biodiversitet, mänsklig påverkan, skydd, bevarande, utrotning, gräns, restaurering, park/reservat, rättigheter, makt, agens, ägande, natur-kultur, rewilding, naturlighet/artificialitet, förvaltning;

aktuella trender och kontroversiella frågor inom nakurskyddsdebatten, inklusive betydelsen av det framväxande Antropocenbegreppet;

motiveringar, rationaliseringar och historiska omständigheter som betingat naturskyddet som en väsentlig företeelse i moderna samhällen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För att antas skall den studerande vara inskriven vid forskarutbildning eller magisterutbildning vid högskola eller universitet i Sverige eller utomlands.

Rekommenderade förkunskaper

För att antas skall den studerande vara inskriven vid forskarutbildning eller magisterutbildning vid högskola eller universitet i Sverige eller utomlands.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Benson, E, Wired Wilderness: Technologies of Tracking and the Making of Modern Wildlife (Johns Hopkins University Press, 2010)

---, “Generating Infrastructural Invisibility: Insulation, Interconnection, and Avian Excrement in the Southern California Power Grid,” Environmental Humanities 6 (2015): 103-130.

Cronon, W., “The Trouble with Wilderness: Or, Getting Back to the Wrong Nature”, in William Cronon, ed., Uncommon Ground: Rethinking the Human Place in Nature (New York: W. W. Norton & Co., 1995), 69-90.

Lorimer J. Wildlife in the Anthropocene: Conservation after Nature. (Minneapolis: Minnesota University Press, 2015).

Monbiot, G.  Feral: Searching for Enchantment on the Frontiers of Rewilding. (London: Allen Lane, 2013).

Robin, L., S. Sörlin & P. Warde, eds., The Future of Nature: Documents of Global Change (New Haven, 2013).

Shapiro, B., How to Clone a Mammoth: The Science of De-extinction (Princeton, 2015).

Additional readings will be assigned in direct relation to class.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

1)  Aktivt deltagande vid minst sex av totalt åtta undervisningstillfällen (individuella undantag kan göras, fråga kursansvarig). 2) Mindre muntliga och skriftliga uppgifter kommer att ges under kursen. 3) Vid kursens slut skall den studerande inlämna en uppsats/essä omfattande 3000-5 000 ord över något eller några av kursens centrala teman. Ett godkänt betyg på kursen förutsätter att kraven är uppfyllda i alla de dimensioner 1-3 ovan.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på ABE/Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö