Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Anmälningskod
51407
Rubriker med innehåll från kursplan FAL3300 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Målet för kursen är att tillhandahålla kunskaper och färdigheter inom geografisk informationsteknologi, användbar för miljömodellering. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Granska och bedöma rumsliga data och deras användbarhet för miljömodellering
- Granska och bedöma rumsliga modeller och deras användbarhet för miljömodellering
- Genomföra rumslig modellering inom ett utvalt område, vilket exempelvis inkluderar rumslig hydrologisk eller ekologisk modellering, och/eller beslutsstödsmodeller
- Integrera och använda sådana modeller i egen forskning (när så är lämpligt), liksom att diskutera för- och nackdelar med att integrera rumsliga modeller i egen forskning.
Kursinnehåll
Översikt över rumsliga data och geografisk informationsteknologi, tillsammans med grundläggande och avancerade modeller för miljömodellering gås igenom vid inledande föreläsningar.
Dessa följs av praktiska övningar som är organiserade så, att mer grundläggande GIS-kunskaper kan tillhandahållas genom självinstruerande övningar och ESRI Virtual Campus, medan mer avancerade modelleringsövningar leds av kursassistenter, och är skräddarsydda för forskningsbehoven. I projektarbetet kan även egna modeller tillämpas när det är relevant. Projektarbetet examineras med en rapport och ett seminarium.
Lärandemål
Målet för kursen är att tillhandahålla kunskaper och färdigheter inom geografisk informationsteknologi, användbar för miljömodellering. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Granska och bedöma rumsliga data och deras användbarhet för miljömodellering
- Granska och bedöma rumsliga modeller och deras användbarhet för miljömodellering
- Genomföra rumslig modellering inom ett utvalt område, vilket exempelvis inkluderar rumslig hydrologisk eller ekologisk modellering, och/eller beslutsstödsmodeller
- Integrera och använda sådana modeller i egen forskning (när så är lämpligt), liksom att diskutera för- och nackdelar med att integrera rumsliga modeller i egen forskning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Mastersutbildning eller motsvarande, inom miljöteknik eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Ingen information tillagd
Utrustning
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
P, F
Examination
INL1 -
Inlämningsuppgift,
7,5 hp,
betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen kommer att ge i samarbete med Avdelningen för geoinformatik, KTH. Lärare kommer att vara Ulla Mörtberg, Katrin Grunfeld, med fler. Examinator är Ulla Mörtberg.
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.