Denna kurs är utformad för att förbättra doktorandstudenters förståelse för den dynamiska naturen hos miljösystem relaterade till hållbar utveckling och för att ge studenterna analytiska och datormodelleringsverktyg för kvantitativ analys av förändringar för de mest betydande miljöproblemen. Kursen kommer att ge studenterna en unik kombination av teoretisk grund för modellering av miljöförändringar och praktisk kunskap om hur man närmar sig modellering av komplexa miljösystem. Särskild ansträngning fokuseras på att uppmuntra studenternas deltagande och aktiva lärande. Undervisningen på campus kompletteras med moderna online öppna interaktiva kursmaterial med illustrativa exempel för olika miljöproblem, följande studenternas eget tempo och forskningsintresse. Den utformade undervisningen och lärandeaktiviteterna kommer att stimulera studenterna att utveckla förståelse och färdigheter inom forskningsdesign, vetenskaplig skrivande och presentation.
FAL3321 Avancerad miljödynamik 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAL3321 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Demonstrera förståelse för de fysikaliska principerna för dynamiska processer imiljösystem.
- Demonstrera förståelse för den stokastiska naturen i miljösystem.
- Använda analytiska och datormodelleringsverktyg för att analysera de fysikaliskaprocesserna och kvantifiera den associerade osäkerheten i miljösystem.
- Utveckla förståelse för forskningsdesign, vetenskaplig skrivande och presentation av miljöproblem.
- Relatera arbetet till hållbar utveckling.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarutbildning i Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i krävs på samtliga seminarier. Om särskilda skäl föreligger kan ansvarig lärare ge kompensationsuppgift för frånvaro. I normalfallet kan högst två seminarier kompenseras.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övriga föreskrifter
Ansökan till kursen görs till kursansvarig och ska innehålla ett kortare ansökningsbrev med en reflektion om varför studenten vill gå kursen.