Kursdeltagaren kommer att delta i utvecklandet av experiment och praktiska aktiviteter baserat på de pågående projekten på Vetenskapens Hus. Detta innebär att studenten kommer att förbereda och hålla muntliga presentationer, understött av lämpliga visuella medier (Powerpoint-presentationer, posters etc). Kursen kan komma att innebära utvecklande av laboratorieexperiment lämpade som demonstrationer.. Planering och utförande av informativa guidade turer utgör en annan del av kursen. Litteratur om vetenskaplig kommunikation och lärandevetenskap ingår och kommer att tillhandahållas. En viss del av informationsökning ingår också i kursen.
FBB3140 Praktisk didaktik - Vetenskapens hus 10,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
En gång per termin
Application to be sent by e-mail to (lena.gumaelius@vetenskapenhus.se) not later than Aug. 20, for fall course and Dec 15 for spring course
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att utveckla de praktiska färdigheterna i pedagogik för forskarstuderande på BIO-skolan. Kursen skall ge insikt i hur pedagogiska metoder kan användas för att effektivt överföra kunskap i bioteknologi genom muntliga presentationer, seminarier, guidade turer, praktiska demonstrationer etc. Efter avklarad kurs ska studenten ha erhållit metodik och självförtroende som vetenskaplig presentatör. Kursen syftar till att förbereda forskarstuderande för framtida krav på vetenskapliga presentationer, och att hålla seminarier på ett informativt och ”säljande” sätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen som forskarstuderande på BIO-skolan
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Föreslås av kursansvarig
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination utförs muntligen av examinatorn där de pedagogiska metoderna som använts utvärderas. En skriftlig rapport som beskriver de pedagogiska angreppssätten, samt en intervjubaserad utvärdering kring hur information mottogs av målgruppen, krävs för godkänd examination.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.