Bioteknologins historiska utveckling. Produktionsorganismer och vanliga bioprodukter. Media. Kinetik. Bioreaktorer. Analystekniker i odlingsprocesser. Omrörning inkl. reologi. Luftning/syreöverföring. Odlingskoncept. Labbkurs samt simuleringsövning.
FBB3490 Odlingsteknologi, doktorandkurs 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation för forskarstuderande om när kursen ges
Period 2, 2016
Hur man ansöker:
e-post till kontaktperson
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att ge studenterna en förståelse för hur en bioprocess designas i alla sina delar (förutom upparbetningsprocessen). Denna förståelse skall vara så djup att studenten självständigt kan designa en process för en typisk bioproduktkategori genom val av mikroorganism, beräkning av mediumkomposition och genomförande av odlingstekniken på ett sätt att denna odling kan genomföras i praktiken med gott resultat.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundkurser i biokemi, matematik och kemi motsvarande de i grundutbildningsprogrammet i bioteknologi vid KTH.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
"Cultivation technology" av Gen Larsson (kompendium)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända simuleringsövningar. Godkänd labbkurs. Deltagande i studiebesök.
Godkänd litteraturstudie som avslutas med rapport och muntlig föredragning vid avdelningen.
Godkänd sluttentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.