Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FCB3083 Högre seminarium i DNA/RNA-vetenskap III 3,0 hp

Vetenskapliga artiklar och forskarstuderandes egna arbeten presenteras, granskas och diskuteras.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FCB3083 (VT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan FCB3083 (VT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Vetenskapliga artiklar och forskarstuderandes egna arbeten presenteras, granskas och diskuteras. En mer detaljerad beskrivning av kursens innehåll och upplägg återfinns i kurs-PM.

Kursinnehåll

Kursen omfattar cirka 80 heltidsstudietimmar i form av vetenskapsseminarier som hålls en gång per vecka. Seminarierna behandlar aktuella trender inom forskning fokuserande på nukleinsyror (DNA och RNA) där forskarstuderandes egna, såväl som postdoktorala studenters och andra forskares, resultat planer och idéer presenteras, kritiskt granskas, diskuteras och ges återkoppling. Kursens litteratur följer aktuella trender inom storskalig DNA-sekvensering och angränsande fält såsom genomik, transkriptomik och bioinformatik. De forskarstuderande presenterar egen forskning och ger återkoppling på varandras presentationer. Kursen utgör den tredje av fyra kurser i seminarieserien.

Lärandemål

Efter fullföljande av kursen förväntas studenten kunna:

  • visa fördjupad kunskap, både bred och specialiserad, inom det övergripande ämnesområdet bioteknologi med tyngdpunkt på kursens vetenskapsområde
  • visa god förmåga att pedagogiskt presentera, kritiskt granska och diskutera vetenskapliga arbeten inom ämnet bioteknologi med tyngdpunkt på kursens vetenskapsområde
  • visa god insikt om, och förmåga att tillämpa, kunskap om akademiskt författarskap och det internationella vetenskapliga publiceringslandskapet med relevans för kursens vetenskapliga ämnesområde
  • visa god förmåga att identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom ramen för kursens ämnesområde

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Behörig till studier på forskarnivå.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygskriterier redovisas i kurs-PM.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande vid 80 % av sammankomsterna vilket omfattar att presentera, förbereda och aktivt delta i granskning och diskussioner av vetenskapliga arbeten.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Övrig information

Kursen ersätter kurs 3A5325.

Forskarkurs

Forskarkurser på CBH/Genteknologi