FCK3105 Utformning och publicering av vetenskapliga artiklar i kemi och materialvetenskap 3,0 hp
Kursen behandlar hur man skriver en vetenskaplig artikel och publicering av vetenskapliga artiklar samt vilka kriterier som tillämpas vid referereebedömningar av vetenskapliga artiklar.
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges vid behov.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Föreläsning, två sessioner av peer-instruktion typ. Kursen avslutas med inlämnade hemuppgifter och en skriftlig examen.
Tidsåtgång för kurs: 3 h föreläsning, 6 h peer-instruction samt 30 h hemarbete för INL1 och TEN1
Kursinnehåll
Historisk presentation av vetenskaplig publicering med IMRAD-strukturen. Kursens fokus är artikelskrivning inom vetenskapsområdena kemi och materialvetenskap. Praktiska moment som ingår i kursen:
- Att formulera en stark motivering för en egen studie
- Etiska frågor relaterade till författarskapet
- Presentation av vetenskapliga data
- Val av vetenskaplig tidskrift
- Hur undviker jag dubbel-publicering?
- Hur agerar jag i samband med granskning?
Lärandemål
- Efter avslutad kurs ska doktoranden ha:
- Kunskap och förmåga att i samarbete med mer erfarna forskare skriva och utvärdera skriven text i vetenskapliga artiklar inom vetenskapsområdena kemi och materialvetenskap.
- Specifika kunskaper gällande uppläggningen av IMRAD-uppsats, utformning av de olika delarna av nämnda uppsatstyp – INTRODUCTION, METHODS, RESULTS and DISCUSSION.
- Specifika kunskaper som relaterar till motivation för det vetenskapliga arbetet och hur detta presenteras i en vetenskaplig uppsats samt följande specifika moment: etik, korrekt referensnotering, logik i vetenskapliga resonemang, val av vetenskaplig tidskrift, hur man undviker dubbel publicering av originaldata, och granskningsprocessens ABC.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå samt masterexamen i kemi.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Day, R.A. How to Writ and Publish a Scientific Paper, Oryx Press, USA (ISBN 1573561657)
The ACS style guide: Effective communication of scientific information. 3rd Edition, Anne Cagel and Lorrin R. Garson, 2006.
How to write a paper, Mike Ashby, 2005.
The elements of style, Strunk, W. and White, J. B.Whitesides Group: How to write a paper, Advanced Materials, 16, 1375 (2004).
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Hemtentamen, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen har en interaktiv karaktär och studenterna skall arbeta med sitt eget material med de uppgifter som ges i samband med de två ”peer-instruction”-sessionerna. Tentamen kommer att vara en viktig del i inlärningen och ges som hemtentamen.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända skrivna inlämningsuppgifter som också redovisas muntligt samt godkänd skriftlig tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Om provmomenten ändras examineras studenten enligt det provmoment som gällde när studenten antogs till kursen. Om kursen avvecklas ges studenten möjlighet att examineras på kursen under ytterligare två läsår.