Föreläsning, två sessioner av peer-instruktion typ. Kursen avslutas med inlämnade hemuppgifter och en skriftlig examen.
Tidsåtgång för kurs: 3 h föreläsning, 6 h peer-instruction samt 30 h hemarbete för INL1 och TEN1
Kursen behandlar hur man skriver en vetenskaplig artikel och publicering av vetenskapliga artiklar samt vilka kriterier som tillämpas vid referereebedömningar av vetenskapliga artiklar.
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3105 (HT 2021–)Föreläsning, två sessioner av peer-instruktion typ. Kursen avslutas med inlämnade hemuppgifter och en skriftlig examen.
Tidsåtgång för kurs: 3 h föreläsning, 6 h peer-instruction samt 30 h hemarbete för INL1 och TEN1
Historisk presentation av vetenskaplig publicering med IMRAD-strukturen. Kursens fokus är artikelskrivning inom vetenskapsområdena kemi och materialvetenskap. Praktiska moment som ingår i kursen:
Behörig till studier på forskarnivå samt masterexamen i kemi.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Kursen har en interaktiv karaktär och studenterna skall arbeta med sitt eget material med de uppgifter som ges i samband med de två ”peer-instruction”-sessionerna. Tentamen kommer att vara en viktig del i inlärningen och ges som hemtentamen.
Godkända skrivna inlämningsuppgifter som också redovisas muntligt samt godkänd skriftlig tentamen.
Om provmomenten ändras examineras studenten enligt det provmoment som gällde när studenten antogs till kursen. Om kursen avvecklas ges studenten möjlighet att examineras på kursen under ytterligare två läsår.