Kursen omfattar ca 200 heltidsstudietimmar, varav ca 20 timmar seminarium, utöver självstudier.
FCK3328 Fysikalisk Organisk Kemi 7,5 hp

Kursen behandlar det grundläggande förhållandet mellan fysikaliska principer och reaktivitet i organisk kemi. Detta involverar t. ex sambandet mellan strukturen hos organiska föreningar och deras egenskaper (geometri, orbitaler, kemiska bindningar och reaktivitet), såväl som tekniker som kan användas för att undersöka dessa. Kursen innehåller lärar- och studentledda seminarier, studentpresentationer samt egen inläsning av litteratur.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCK3328 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
I denna kurs förväntas deltagarna utveckla en bred förståelse för fysikalisk-organisk kemi och dess koncept. Detta inkluderar kemisk bindning, termodynamik och kinetik av relevans för organiska föreningar och deras reaktivitet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden ha kunskap och förmåga att:
· uppvisa såväl bred som specialiserad kunskap inom kursens vetenskapsområde och om det övergripande ämnesområdet fysikalisk organisk kemi
· diskutera olika tekniker och deras underliggande fysikalisk-organiska principer för att bestämma reaktionsmekanismer i organisk kemi
· presentera, kritisk granska och diskutera principer och tillämpningar inom fysikalisk organisk kemi
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
För att kunna tillgodogöra sig kursen bör doktoranden ha läst någon av kurserna KD2310, KD2390 eller CE2385, eller ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt.
Rekommenderade förkunskaper
För att kunna dra nytta av kursen bör doktoranden ha läst någon av kurserna KD2310, KD2390 eller CE2385, eller ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat håll.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 6,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Seminarierna är examinerande (SEM1) och kräver därmed obligatorisk närvaro. Under dessa seminarier kan lärare gå igenom material men är primärt fokuserade på studentdiskussioner kring materialet som skall vara inläst till tillfället. I slutet av kursen kommer studenterna att presentera ett område som täckts in i kursen, exemplifierat med primär forskningslitteratur (examinationsmodul SEM2). Individuella lösningar kommer tas fram om en student inte kunnat närvara vid alla obligatoriska moment på grund av exempelvis sjukdom. Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Utbildningsnivå
Övergångsbestämmelser
Om provmomenten ändras examineras studenten enligt det provmoment som gällde när studenten antogs till kursen. Om kursen avvecklas ges stu-denten möjlighet att examineras på kursen under ytterligare två läsår.