Kursen består av sex seminarier med föreläsningar och redovisningar från de deltagande doktoranderna. Målsättningen med föreläsningarna är att vidga perspektiven genom att tillhandahålla verktyg för att identifiera och förstå samhällsproblem, tekniska behov och innovativ lösningar..
Redovisningar av uppgifter från doktoranderna är komplement till förelsäsnigarna och utgörs av tre presentationer för varje grupp bestående av fyra till fem doktorander. Presentationerna har olika inriktningar och kommer att i en succession att fokusera på
- Litteraturgranskning inom området som redovisas i tio minuter via internet.
- Samhällsproblem som analyseras med hjälp av vägledning, exempel, argument och fakta. Doktoranderna väljer ett samhällsproblem som de ska undersöka och ta fram data för att kunna definiera och lösa problemet.
- Redogörelse för tekniska lösningar och problem inom forskningen. Doktoranderna ska identifiera hinder inom teknik och forskning från föregående uppgift. Den valda tekniken ges en kritisk granskning och tänkbara förslag för att bätter förstå vilka innovativa möjligheter som finns för att komma till rätta med de hinder som finns.
Resultaten från kursen visas i presentationer och digitalt. Det senaste kan presenteras vid olika evenemang, exempelvis KTH Sustainability Days och KTH Energy Dialogue
För godkänd kurs ska doktoranden varit närvarande vid alla kurstillfällen och ha deltagit i presentationerna med redovisning och i diskussioner vid andra gruppers redovsiningar.