Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FDD3250 Kunskap i spel med imperfekt information 6,0 hp

Kursen introducerar begreppen spel med imperfekt information, kunskap, mål och strategier. Speciellt fokuserar den på rollen av högreordningskunskap för algoritmisk strategisyntes, och på epistemisk logik som ett logiskt ramverk för att resonera om kunskap i spel med flera spelare.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FDD3250 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan FDD3250 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen består av 7 föreläsningar, 4 hemuppgifter kamraträttade i klassen och ett individuellt projekt.

Kursinnehåll

  1. Spel med imperfekt information
  2. Mål, strategier och strategisyntes
  3. En kunskapsbaserad delmängdskonstruktion
  4. Kunskapsrepresentation och uppdatering
  5. Kunskapsbaserade strategier
  6. Spel och epistemisk logik

Lärandemål

Efter genomgången kurs kommer studenten att kunna:

  • modellera realistiska situationer som spel med imperfekt information (GII:er);
  • förklara modellens begränsningar;
  • tillämpa den kunskapsbaserade delmängdskonstruktionen (KBSC) för att expandera GII:er;
  • söka efter minneslösa strategier i expanderade GII:er;
  • konvertera minneslösa strategier i expanderade GII:er till strategier med ändligt minne i den ursprungliga GII;
  • uttrycka kunskapens egenskaper i epistemisk logik

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen

Rekommenderade förkunskaper

Kurser eller kurspoäng som motsvarar grundläggande kunskaper i diskret matematik, predikatlogik och automatteori.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Eleverna betygsätts utifrån hemuppgifterna och projektrapporten.

Övriga krav för slutbetyg

Inga

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Teoretisk datalogi