Kursen består av 7 föreläsningar, 4 hemuppgifter kamraträttade i klassen och ett individuellt projekt.
FDD3250 Kunskap i spel med imperfekt information 6,0 hp

Kursen introducerar begreppen spel med imperfekt information, kunskap, mål och strategier. Speciellt fokuserar den på rollen av högreordningskunskap för algoritmisk strategisyntes, och på epistemisk logik som ett logiskt ramverk för att resonera om kunskap i spel med flera spelare.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDD3250 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Spel med imperfekt information
- Mål, strategier och strategisyntes
- En kunskapsbaserad delmängdskonstruktion
- Kunskapsrepresentation och uppdatering
- Kunskapsbaserade strategier
- Spel och epistemisk logik
Lärandemål
Efter genomgången kurs kommer studenten att kunna:
- modellera realistiska situationer som spel med imperfekt information (GII:er);
- förklara modellens begränsningar;
- tillämpa den kunskapsbaserade delmängdskonstruktionen (KBSC) för att expandera GII:er;
- söka efter minneslösa strategier i expanderade GII:er;
- konvertera minneslösa strategier i expanderade GII:er till strategier med ändligt minne i den ursprungliga GII;
- uttrycka kunskapens egenskaper i epistemisk logik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ingen
Rekommenderade förkunskaper
Kurser eller kurspoäng som motsvarar grundläggande kunskaper i diskret matematik, predikatlogik och automatteori.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Eleverna betygsätts utifrån hemuppgifterna och projektrapporten.
Övriga krav för slutbetyg
Inga
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.