FDD3443 Basala ganglierna-läskurs om teorier och modeller 3,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen skall ge studenterna en representativ överblick över dagens teorier om basala gangliernas funktion, samt hur dessa teorier baserar sig på kunskap om enskilda neuron- och synapstypers specifika egenskaper, inklusive synapsernas plastiska egenskaper. Aktuella modelleringsstudier inom området analyseras på ett detaljerat sätt.
Lärandemål
Under kursens gång undersöker vi vad man vet om basala gangliernas funktion. Målet är att länka deras funktion till den neuronala nätverksnivån samt till beräkningsmodeller. Speciellt fokus kommer att vara på att förstå basala gangliernas roll i belöningsinlärning samt vid beteendeselektion. Kursen är organiserad i seminarieform (ca 15*1h) där forskningsartiklar och bokkapitel aktivt diskuteras och analyseras av deltagarna.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorand, eller sista året på en Master eller Civilingenjörsutbildning.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Aktuella forsknings- och reviewartiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Studenten skall hitta och föreslå åtminstone en av de artiklar som läses under kursen, och dessutom leda diskussionen runt den artikeln. Dessutom måste studenten delta aktivt under minst 80% av seminarietillfällena.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.