Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

FDT3304 Ämnen inom social robotik 3,0 hp

Den här kursen fokuserar på den senaste forskningen och de mest avancerade utvecklingarna inom social robotik. Social robotik involverar design, utveckling och programmering av robotar som kan interagera med människor på ett socialt och samarbetande sätt. Genom att läsa och diskutera den senaste och mest inflytelserika forskningen kommer studenterna att få insikt i det aktuella tillståndet inom området och utforska de senaste trenderna och tillvägagångssätten. Ämnen inkluderar robotperception, beteendegeneration, språkteknologi och människa-robot-interaktion. Vid kursens slut kommer studenterna att ha en bättre förståelse för vad social robotik innebär och vara bättre rustade att bli en bättre forskare inom området.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FDT3304 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Varannan vecka arrangeras ett seminarium där en eller två studenter presenterar en artikel var som de har hittat inom kursens ämnesramar. Artikeln skall vara inom ämnet social robotik. Artikelvalet eller -valen delas med de andra kursdeltagarna i förväg, och studenterna som inte presenterar måste lämna in diskussionspunkter och/eller frågor om artikeln/-larna innan seminariet börjar. 

Efter varje artikelpresentation på ett seminarium (maximum 20 minuter per artikel) hålls en diskussion där diskussionspunkter och frågor från Canvas tas upp. Detta pågar tills seminarietiden tar slut. Målet är att seminarierna är en timme långa, eller upp till två timmar om mer än en student presenterar (antalet presentationer per seminarium beror på hur många studenter som anmäler sig till kursen). Varje student som håller en presentation måste också lämna in tre (3) flervalsfrågor på Canvas som senare används för att sammanställa en flervalsexamination på Canvas vid kursens slut. Denna examination ser till att alla studenterna måste ta med sig information från varje seminarium. 

Presentationerna och diskussionen kommer hållas i hybridform, både på plats på KTH och via ett Zoom-rum. Detta upplägg uppmuntrar deltagande aven från dem som inte kan vara på KTH en viss dag.

Kursinnehåll

Kursen täcker ett brett band av ämnen som är kopplade till social robotik. Dessa ämnen innehåller minst en artikel inom etik och hållbarhet, och minst nio från områden som robotperception, beteendegeneration, språkteknologi (NLP), människa-robotinteraktion (HRI) eller människa­-agentinteraktion (HAI), affektiv och kognitiv vetenskap för social robotik, hårdvaru- och mjukvarudesign för social robotik, robotik för utbildning, underhållning och spel, robotar som anpassar sig till användare, samt robotik för äldrevård och tillgänglighet. Innehållet dras från konferenser som ICSR, ACM/IEEE-HRI, Robotics: Science and Systems, samt internationella journaler inom dessa ämnen. Vid kursens slut skall studenterna ha en bred förståelse för de senaste trenderna, tendenserna och tillvägagångssätten inom social robotik.

Lärandemål

  • Analysera, diskutera och utvärdera forskningsartiklar om hur robotar som kan interagera med människor på sociala och samarbetande satt kan utformas, utvecklas och utvärderas.
  • Visa ett kritiskt tillvägagångssätt och en förmåga att bidra till diskussioner och pågående debatter om de senaste trenderna och tillvägagångssätten inom social robotik.
  • Förbättra sin förmåga att presentera och kommunicera forskningsresultat och upptäckter till en bred publik, både fysiskt och virtuellt.
  • Identifiera och utvärdera frågeställningar om etik och hållbarhet i hur sociala robotar kan utvecklas. Dessa frågeställningar kan innefatta integritet, säkerhet, autonomi och miljöpåverkan.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenterna måste ha antagits till en forskarutbildning.

Rekommenderade förkunskaper

Deltagare måste vara doktorander, men då vårt mål är att locka forskarstuderande som nyligen börjat samt studenter från andra universitet har vi inga specifika förkunskapskrav.

Utrustning

Kursen behöver tillgång till vetenskapliga artiklar för studenter och till seminariesalar med möjlighet for hybridmöten.

Kurslitteratur

Den här kursen kräver att studenterna läser och analyserar minst 12 vetenskapliga artiklar som ar relevanta för social robotik.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • EXA1 - Examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras delvis via aktivt deltagande. Studenten måste närvara vid minst tio (10) seminariediskussioner där studenten bidrar med frågor och diskussionsämnen, och utöver detta hålla en presentation vid ett diskussionsseminarium. Varje student bidrar också till att skapa frågor som används vid en examination som alla studenter måste genomgå vid kursens slut. Genom ett aktivt deltagande och engagemang med kursmaterialet visar studenterna sin förståelse för den senaste forskningen och trenderna inom sociala robotar. De kan på detta sätt förbereda sig för att bidra till pågående diskussioner inom området.

Övriga krav för slutbetyg

Varje student måste diskutera åtminstone en artikel relaterad till varje ämne som anges i lärandemålen, såsom etik och hållbarhet.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

André Tiago Abelho Pereira (atap@kth.se)

Övrig information

Syftet med denna kurs är att koppla samman studenter från olika institutioner och avdelningar på KTH och andra svenska universitet som är intresserade av ämnen inom social robotik. Detta är mycket viktigt för att skapa nätverk och få en bra start i detta mycket multidisciplinära område.

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Tal, musik och hörsel