FEG3315 Avancerade elsystem, större doktorandkurs 10,0 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Enligt överenskommelse.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna kurs behandlar tillämpning av avancerade tekniker, analysmetoder och verktyg som används för att uppnå en effektiv drift, styrning och skydd av elsystem.
Kursen är inriktad på koncept för smarta elnät, som t.ex. tillämpning av moderna telekommunikationssystem, PMU-teknik och andra tekniker för smart drift, styrning och skydd i elsystem med inslag av förnybar elproduktion.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
- Förstå och beskriva avancerade koncept inom övervakning, drift, styrning och/eller skyddssystem för elkraftsystem.
- Tillämpa och genomföra lösningar studerade i kursen.
- Analysera behovet av teknisk utveckling och föreslå möjligheter för att förbättra tekniken.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen är avsedd för doktorander inom elektriska energisystem, men kan också lämpa sig för studenter från andra områden inom elektroteknik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Bestäms tillsammans med kursansvarig inför kursstart.
Kurslitteratur
Technical reports and scientific publications.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektet examineras genom en teknisk rapport samt muntligt (presentation inför examinator och övriga intresserade studenter, utfrågning av examinator och publik).
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd teknisk rapport och godkänd muntlig examination.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.