Hoppa till huvudinnehållet

FEL3240 Spel, beslut och information 7,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan FEL3240 (HT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Static games, Nash equilibrium, generalized convexity notion in games, team decision theory, price mechanism design, network games, dynamic games, robust control, Hamilton-Jacobi-Bellman-Isaac´s equation, distributed communication and control, network games.

Lärandemål

To give students a basic understanding of game theoretical concepts and the role of information in decision making, and to show possibilities for the use of game theory in systems engineering and social sciences. By the end of the course the student should

  • be able to define Nash and Stackelberg equilibrium.
  • be able to solve matrix games, quadratic games, and understand the principles of solving general convex-concave games.
  • be able to define Ky-Fan convexity and use it in nonconvex games.
  • be familiar with solving cooperative and noncooperative games and team problems in simpler settings, such as linear quadratic settings.
  • give examples where the role of information and signaling in games affect the costs of the players.
  • explain the revelation principle in auction design and its consequences.
  • be able to define dynamic games.
  • be able to solve linear quadratic games of discrete-time dynamical systems.
  • know the principles of solving dynamaic games using Hamilton-Jacobi-Bellman-Isaac´s equation.
  • formulate relevant real life problems in a game theoretic framework.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Basic probability theory and optimization, mathematical maturity.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Övriga krav för slutbetyg

    • Oral and written presentation of a selected topic.
    • Oral presentations of homework problems.
    • Weekly hand-in assignements.

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Kontaktperson

    Ather Gattami

    Forskarkurs

    Forskarkurser på EECS/Reglerteknik