FHN3014 Medicinsk teknologi 3,0 hp
Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges H23 i P2
Kontakta examinator / kursansvarig för information.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2023 Start 2023-10-30 programstuderande
Anmälningskod
51152
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen utgörs av en serie seminarier kring olika teman relaterade till gränsområdet teknik/medicin/hälso- och sjukvård Ämnen som täcks av dessa seminarier är:
- Människor och teknik i samspel
- Bilder i biomedicin
- Mänskliga toleranser och fysiologi i extrema miljöer
- Att leverera vård
- Att få innovationer att fungera
- Säkra medicintekniska produkter, regelverk och standarder
- Hållbarhet i teknik och hälsa
Lärandemål
Kursen ger de studerande förmåga att:
- beskriva och relatera till olika typer av samverkan mellan teknik, medicin, hälso- och sjukvård
- kritiskt analysera styrkor och svagheter hos de teorier och metoder som används inom området teknik, medicin, hälso- och sjukvård
- jämföra metodologiska förhållningssätt inom fältet teknik och hälsa och dra slutsatser om relevans och tillämpbarhet i de egna doktorandprojekten
- reflektera över vad begreppet hållbar utveckling kan innebära inom det egna doktorandprojektet samt inom fältet teknik och hälsa utifrån sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till utbildning på forskarnivå vid KTH och / eller KI (samt från andra universitet i samråd med kursansansvarig).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Aktivt deltagande i de tre valda seminarierna.
- Skriftlig uppgift kopplad till vart och ett av seminarierna, samt förberedelseuppgifter och genomgång av litteratur
Övriga krav för slutbetyg
Uppfyllande av kraven enligt ovan.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.