Kursen omfattar teknisk-ekonomiska aspekter på tre olika nivåer
1. Teknik och tjänster
2. Affärsmodeller och strategi för företag
3. Marknadsstruktur, konkurrens och reglering
Kursen genomförs "bottom up", dvs nivåerna 1-> 2-> 3.
Detta står i kontrast till den teckno-ekonomiska grundkursen som utförs ”top down”, dvs nivå 3-> 2-> 1
Efter kursen ska doktoranderna kunna analysera följande aspekter:
• att analysera telekommarknader i form av tjänster, marknadssegment och aktörer
• att beskriva grundläggande regleringsverktyg och påverkan på konkurrens, priser
• att använda begrepp och metoder inom affärsmodeller och strategi för att analysera mobiloperatörer och mobila tjänsteleverantörer, inklusive deras tjänsteerbjudanden och värdenätverk
Fokus ligger på att
• Att analysera olika mobila lösningar och tjänster i ett övergripande sammanhang med affärer, marknad och regleringsaspekter
• Att göra detta med tillvägagångssätt hos en "senior forskare" innefattande att kunna hantera flera olika perspektiv och hög grad av osäkerhet
Kursen är utformad för att:
• Hjälpa doktoranderna att se "outside the box"
• Ge doktorander kunskap och insikter som kan stödja problemformulering och motivation och ger en helhetsbild för utformande av den egna doktorsavhandlingen
• Dela insikter och problem med andra studenter i samma situation